Příběh „grid girls“. Od šatů až po plavky

Ani víceré technické a sportovní změny nevyvolaly před začátkem sezóny Formule 1 (přímé přenosy na stanicích Sport1 a Sport2) takový ohlas, jako zrušení jednoho z nejtradičnějších symbolů tohoto sportu. Američtí majitelé seriálu nečekaně ukončili působení atraktivních děvčat, které prováděly piloty před každým závodem.

Důvodem „vykázání“ krásných žen ze startovního roštu byly celospolečenské debaty o sexismu. Podle marketingového šéfa F1 Seana Bratchesa byl tento zvyk v protikladu se společenskými normami dnešní doby.

Atraktivní ženy byly součástí Formule 1 od konce 60. let minulého století.

Tradice takzvaných „grid girls“ přitom sahá až do 60. let minulého století. Průkopnicí tohoto fenoménu byla modelka a zpěvačka Rosa Ogawová, kterou proslavila reklamní kampaň pro japonskou rafinérii Cosmo Oil. Jako první prezentovala vícero značek přímo na závodech, k čemu dopomohla i skutečnost, že byla vdaná za pilota týmu Toyota, Kawaia Minoru. Při této příležitosti byla oblečena do tradičních šatů. Následně si firmy uvědomily marketingovou sílu spojení krásných žen a nejsilnějších motorů. Tento koncept se rychle rozšířil nejen do USA a Velké Británie.

V průběhu 70. let se výrazně změnilo do té doby konzervativní oblečení „grid girls“ ve světě F1.Tradiční sváteční šaty nahradily přiléhavé materiály, aby co nejvíce zvýraznily ženské tělo. Oblečení z materiálu lykra a kozačky až po kolena se staly neoficiální uniformou modelek při závodech Formule 1.

V období 60. a 70. let šlo v případě „grid girls“ o pěkné ženy ve smyslu skvělé postavy a pěkných tváří. Ale modelky měly stále zahalenou většinu těla. Změnu v tomto případě přinesly až 80. léta, v kterých padly jakékoliv zábrany. Platilo jednoduché pravidlo: čím méně látky na těle, tím lepší odezva. Začalo platit staré známé – nahota/spoře oděná těla žen prodávají. Mezi nejodvážnější průkopníky této odvážné prezentace patřila Velká Británie.