Bezpečnostní pásy – to jsou centimetry mezi životem a smrtí

9. června 2016·Životní styl·Redakce

Je to mžik, který může rozhodnout o vašem životě. Zacvaknout bezpečností pás trvá pár sekund. A přesto mnozí riskují.

Bezpečnostní pásy jsou u nás povinné

Podle současného znění zákona č. 361/2000 Sb. musí být řidič i přepravovaná osoba na sedadle vybaveném pásem připoutáni vždy. Výjimky se potom týkají např. couvání, zdravotních důvodů, nebo přesně vyjmenovaných profesí, např. bezpečnostních sborů, horské služby nebo ozbrojených sil.

Čísla hovoří jasně – ve prospěch pásů

Bezpečnostní pásy zachránily při nehodách za dobu své moderní existence více než 1 000 000 lidských životů. Přesto se mezi námi stále najdou nezodpovědní řidiči, kteří podléhají přesvědčení, že pásy nejsou potřeba, a někteří dokonce tvrdí, že jejich používání může být nebezpečné. Nebo že nestojí za to, se na malou vzdálenost zdržovat s jejich zapínáním.

Při nehodách podle statistiky na předních sedadlech umírá nepřipoutaný člověk 6x a v obci dokonce 8x častěji než připoutaný, na zadních sedadlech pak umírá 71% lidí coby nepřipoutaní.

Účinnost bezpečnostního pásu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43%, v případě bočního nárazu 39%, při střetu zezadu 49% a při převrácení vozu 77%.

Pozor na oblečení a obsah kapes

Stejný nedostatek, jaký může způsobit nedotažený bezpečnostní pás, může případně způsobit i taková zdánlivá maličkost, jakou je oblečení, např. v zimě nadýchané péřové bundy nebo teplé svetry. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečné zranění.

Pozor bychom si měli dát také na předměty, které máme v kapsách. Klíče, mobil – to jsou nejčastější předměty, které míváme po kapsách, ať už v kalhotách nebo bundách. Pokud zůstanou mezi pásem a tělem, mohou nám při nehodě zbytečně ublížit.

Nejčastější úrazy způsobené nezapnutými bezpečnostními pásy

Typickým poraněním při čelních nárazech u osob, které nejsou připoutány, bývají řezné rány v obličeji, ale i poranění krční páteře. Většinou jde o podvrtnutí páteře, ale někdy i o zlomeninu, která může končit smrtí. Použití bezpečnostních pásů snižuje počet těchto poranění o 20 až 25%.

 

 

Jízda bez pásu je zbytečný risk. Předcházejte mu a poutejte se. 

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

 

Dejme dětem šanci přežít v dopravním provozu!

 

 

Životní styl - další články

Doporučujeme