GALERIE: Tramvaje jezdí v Praze už 120 let! Podívejte se na některé z nich

19. března 2016·Životní styl·Redakce

Dnes je to přesně 120 let, kdy byl v Praze zahájen provoz na první tramvajové trati. Proto jsme pro vás připravili výběr typů tramvají používaných v hlavním městě.

Typ “Kotěra”

Typ tramvaje, kterou od roku 1905 vyráběly Ringhofferovy závody na Smíchově. Podobu těchto dvounápravových tramvají, které většinou jezdily s jedním či dvěma vlečnými vozy, navrhl architekt Jan Kotěra. Vozy této koncepce se udržely v provozu až do konce éry dvounápravových tramvají v roce 1974. Od roku 1915 se tyto tramvaje dodávaly ve výrazně zmodernizované podobě (zesílená konstrukce, snížené nástupní plošiny).

Typ “krasin”

Jednou z nejrozšířenějších tramvají v období první republiky byl obousměrný dvounápravový vlečný motorový vůz, který byl vyráběn v letech 1930-1946 Ringhofferovými závody na Smíchově. Typickým znakem těchto tramvají je pouze jeden široký vstup uprostřed a snížená podlaha u vstupu. Tramvaje měly tyčový sběrač proudu, v posledních letech provozu byly vybaveny pantografy. Lidový název “krasin” tyto vlečné vozy získaly dle tehdy populárního sovětského ledoborce, který v roce 1928 zachránil posádku vzducholodi Italia. Další typická souprava byla složená z motorového obousměrného vozu a dvou vlečných typu “plecháč”.

Typ “ponorka”

Od roku 1935 pražská hromadná doprava používala nový typ motorového vozu, který byl jednosměrný. Jelikož na rozdíl od předchůdců měl zavírací dveře za jízdy, dostal přezdívku “ponorka”. Po druhé světové válce se objevil typ přezdívaný “mevro” (dle Mezinárodní výstavy rozhlasu v Praze), který vycházel z “ponorek”.

Tatra T1

Do pražské MHD byly tyto první velkoprostorové čtyřnápravové tramvaje zařazeny v roce 1952, v pravidelném provozu vydržely do roku 1983. Celkem jich Praha odebrala v letech 1991 až 1956 133 kusů. Vyráběla se v Tatře Smíchov a v ČKD na základě licence na výrobu podvozků americké koncepce PCC (Presidents’ Conference Committee Car – Vůz výboru sjezdu prezidentů; míněni prezidenti dopravních společností v USA). Typickým znakem tramvaje je pouze jeden světlomet v předu, který často, vzhledem k době provozování, doplňovala rudá hvězda. Tramvaje, kvůli úzkému čelu přezívané “žehlička”, byly dodávané s tyčovým sběračem proudu, v polovině 60. let tyto sběrače nahradily pantografové sběrače.

Tatra T3

Jednosměrná čtyřnápravová tramvaj koncepce PCC. Vůz z produkce závodu ČKD Tatra Smíchov byl na svoji dobu velmi moderní, a to díky použitým materiálům (plasty, laminát). Oblíbená byla také díky typickým vyhřívaným sedačkám ze sklolaminátu, které se do vozů začaly montovat v roce 1964. Tramvaj T3 (včetně modernizací) se stala nejvyráběnějším typem tramvaje na světě – v letech 1960 až 1997 bylo vyrobeno téměř 14.000 kusů. Praha v letech 1960 až 1976 odebrala 892 vozů typu T3 a v následujících letech až do roku 1992 téměř tři stovky různých modernizací původního T3. Pravidelný provoz tramvají typu T3 byl v Praze zahájen v listopadu 1962. Poslední klasická tramvaj typu T3 vyjela v Praze na podzim 2011. Modernizované T3 (T3 R.P, T3 R.PLF, T3 M, T3 SU) jezdí v Praze dodnes v počtu zhruba 550 kusů. “Té trojky” sloužily a slouží v řadě dalších měst doma i v zahraničí, převážně v Rusku a dalších zemích bývalého Sovětského svazu.

Tatra KT8D5

Obousměrný osminápravový motorový tramvajový vůz. Tuto tříčlánkovou nízkopodlažní kloubovou tramvaj vyráběla Tatra Smíchov mezi lety 1986 a 1993. Pražský dopravní podnik nyní vlastní 46 těchto tramvají v modernizované verzi KT8N2.

Škoda 14T

Částečně nízkopodlažní tramvaj, jejíž vzhled pro výrobce, plzeňskou Škodu Transportation, navrhla firma Porsche Design, dceřiná společnost automobilky Porsche. Tramvaje měly řadu technických závad (především problémy s podvozky), kvůli kterým je dopravní podnik dokonce odstavil a nechal opravit. Škoda 14T má pět článků spojených klouby, vejde se do ní 270 cestujících. DPP koupil 60 těchto vozů.

Škoda 15T

Moderní nízkopodlažní kloubová tramvaj. Loni DPP představil modernizovanou Škodu 15T ForCity, která má nově například klimatizaci a wi-fi. Dřevěné sedačky jsou vyměněny za plastové a jsou červené a šedé, stejně jako ve starých tramvajích typu T3. DPP celkem objednal 250 vozů, polovinu z nich odebral, zbylé vozy do Prahy dorazí do roku 2018.

FOTO: Jirka G. Novák/Frekvence 1 + Shutterstock

Životní styl - další články

Doporučujeme