Nastavte si správně sedačku v autě. Dvě třetiny řidičů sedí špatně!

Nastavení automobilových sedaček se všeobecně podceňuje. Přitom na tomhle místě strávíme ročně asi 300 hodin a špatné nastavení může způsobit i vážné zdravotní problémy.

Vezměme prostý fakt, že jste menšího vzrůstu a ani při posuvu sedačky vpřed dostatečně dobře nedošlápnete na pedály. A sklouznutí nohy z pedálu může znamenat v nevhodný okamžik hrozbu havárie. Nebo nastavení airbagu ve volantu, výška a nikoliv ideální polohu bezpečnostního pásu… Zkrátka sedadlo, a to jak „padne“ právě nám, má mimořádný význam. Proto je na místě si tak zvaně „posedět“ v autě, které jste si vybrali. Nesprávným výběrem si můžete způsobit trvalé zdravotní následky.

V současnosti má samotná sedačka řadu parametrů – nastavitelnou délku sedáku (případnou možnost jejího prodloužení), výšku opěradla, výšku a polohu nastavení opěrky hlavy, bederní opěrky, možnost vyhřívání či odsávání sedačky, elektrické nastavení s pamětí… A to nemluvíme o potazích: látkových, kombinace s kůží, kožených… Samozřejmě nelze pominout ani bezpečnostní výbavu jako je počet airbagů, včetně například kolenního. Zkrátka sedadlo je dnes složité zařízení.  

65 % řidičů sedí za volantem špatně!

ÚAMK provedlo přes léto průzkum mezi řidiči. „Během průzkumu jsme zjistili, že celých 65 % sedí za volantem špatně! Ve srovnání oproti západní Evropě jsme na tom bohužel hůře,“ hodnotí závěry průzkumu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. Prvním krokem je tedy správně si vybrat, druhým pak „umět“ v autě správně sedět. Ti, kdo nezvolí správnou sedačku i polohu v ní si mohou následně stěžovat na bolesti zad, napětí, bolesti krku, únavu, bolest v nohou a ramenech, problémy s koncentrací, nebo bolesti hlavy. 

Rady odborníků ÚAMK, jak autosedačku správně nastavit:

  • Než sedadlo nastavíme definitivně, měli bychom to udělat „nahrubo“ a pak doladit posun a výšku sedáku, sklon opěradla, výšku hlavové opěrky…
  • Nastavitelný sedák zvedněte tak vysoko, jak je to možné. Ideální je vzdálenost mezi hlavou a střechou jen na šíři palce. Proč? Zaručuje to pro řidiče dobrý výhled z vozu.
  • Správně nastavit vzdálenost od pedálů tak, aby při jejich prošlápnutí zůstála noha lehce ohnutá, nikoliv zcela rovná.
  • V případě možnosti korigování délky sedáku, by měl mezi kolenem a předním okrajem sedáku vzniknout volný prostor na šíři 2-3 prstů.
  • Sklon sedáku je vhodný takový, kdy pedály můžete prošlápnout bez větší námahy a stehna jsou na sedáku volně, takže posed dovoluje odpočinek.
  • Srovnejte sklon opěradla. Jakmile natáhnete paže, věnec volantu by měl být v místě ohybu zápěstí.
  • Nastavte opěrku hlavy tak, aby horní její část byla je ve stejné výšce jako temeno hlavy. Vzdálenost mezi hlavou a opěrkou je třeba nastavit tak blízko, jak je to jen možné (maximálně 3 cm).
  • Bezpečnostní pásy leží na těle příjemně, aniž by škrtily.
  • Nastavte bederní opěrku tak, aby podporovala přirozený tvar páteře.

Také v oblasti pasivní bezpečnosti pomáhají sedadla a jejich správné nastavení v případě havárie zmírnit škody. To se týká jak účinku čelního nebo bočních a okenních airbagů, tak funkce aktivní opěrky hlavy, která se v okamžik havárie přitlačí k hlavě a zamezí poškození páteře. Při nárazu do vozidla zezadu je totiž pohyb těla řidiče vpřed ještě urychlen. Zatímco hlava zůstává ve své původní poloze. Následně hlava následuje tělo.

Tento pohyb krční páteře, podobný pohybu biče, je často natolik silný a nebezpečný, že dojde k poranění. A to například vazů, svalů, nervů a obratlů krční páteře. Typickými následky jsou: bolesti hlavy a krku, nebo dokonce nevolnost a potíže se soustředěním. A to všechno dokáže přinejmenším eliminovat správně nastavená opěrka hlavy.

zdroj: ÚAMK

Frekvence 1 radí: Jak správně vybrat autosedačku!

RADY FREKVENCE 1: Připásat se v autě v zimní bundě může být smrtící rozhodnutí!