RADY FREKVENCE 1: Desatero při koupi ojetého vozidla

18. ledna 2016·Životní styl·Redakce

Uvažujete o koupi ojetého vozidla? Dejte si dobrý pozor, ať nenaletíte. Přinášíme vám desatero rad, co všechno si před koupí pořádně ověřit.

1. Kontrola dokladů a základních identifikátorů vozidla

Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd.

Nejdůležitějším (rodným) číslem automobilu je kód VIN. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód VIN najdete většinou vyražený v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče, tzv. klobouku), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru.

2. Prověření původu vozidla

Jednotlivec téměř nemá šanci. Prověření proto přenechte profesionálům, kteří za původ ručí, nebo kupte automobil u prodejce, který nechává své vozy prověřit za vás. V Česku to ale pravidelně a systematicky dělají pouze největší bazary. Webové stránky Ministerstva vnitra nabízejí možnost prověřit auto v databázi odcizených vozidel ČR na stránkách www.mvcr.cz nebo formou SMS. Potřebujete: SPZ, čísla motoru, VIN a čísla podvozku.

3. Kontrola technického stavu

Barvu a odstín laku kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie. Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně nebo opravě daného dílu.

Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Kontrolujte obě strany zároveň a vzájemně je porovnávejte. Spoje jsou strojové, proto by mělo být vše symetrické. Motor by měl být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje. Naskočit by měl napoprvé. Nechte ho běžet na volnoběh a poslouchejte, zda se neozývají neobvyklé zvuky (klepání, škubání). Motor by měl držet stejnou hladinu otáček bez znatelného kolísání.

Zkontrolujte stav čalounění, prosezení, skvrny nebo případné propálení. Zkontrolujte opotřebení volantu, pedálů, spojky, brzdy a řadicí páky – při 50 000 najetých km by rozhodně neměly být příliš opotřebovány. Při více než 250 000 km bývá znatelně poškozen potah řadicí páky. Pedály jsou zcela ošlapány.

Zkontrolujte přední i zadní nápravy – jakýkoliv atypický odklon kol je podezřelý. V důsledku toho se nesprávně sjíždějí pneumatiky, což ohrožuje bezpečnost. Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat (vč. kontrolky airbagu). Pokud zhasnou všechny najednou, příp. kontrolka airbagu současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je kontrolka přepojena na jinou (trik soukromých dovozců) a airbag je nefunkční. Vůz tedy pravděpodobně havaroval.

4. Kontrola u mechanika

Nechte auto zkontrolovat na rampě. Mechanik zkontroluje i brzdové kotouče – musí mít dostatečnou tloušťku a nesmí na nich být hrany, vrypy nebo drážky, které by snižovaly jejich účinnost! Tlumiče by měly být suché, bez známek úniku náplně.

Výfuk nesmí být prorezlý, zaměřte se na spoje jednotlivých dílů. Bez funkčního katalyzátoru neprojde vůz měřením emisí a STK, tudíž je vozidlo nezpůsobilé provozu.

5. Testovací jízda

Začněte pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Pomalu zrychlujte až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy, ztráty výkonu. Rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení vyzkoušejte při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima.

Na rovném úseku dejte za jízdy na moment ruce z volantu – uvidíte, zda auto netáhne do stran. Totéž zkuste při zvyšování a snižování rychlosti. Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat!  Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit zvonění – kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz neprojde při STK).

6. Jak a kde kupovat

Ojetý vůz rozhodně kupujte jen u prodejce s kvalitním zázemím. Využijte možnosti důkladné testovací jízdy, vůz si nechte zvednout a ukázat zespodu. Pokud můžete, vezměte s sebou automechanika. Upřednostňujte prodejce, kteří vozy přímo vlastní a nejsou pouhými zprostředkovateli prodeje!

7. Bezpodmínečně požadujte

Důkladně zkontrolujte technický průkaz a osvědčení o technickém průkazu: Je zcela nezbytné, aby VIN, č. motoru, č. typu motoru i barva vozu souhlasily s údaji uvedenými v technickém průkazu! Zjistěte, kde byl vůz prodán jako nový – zda v ČR nebo v zahraničí. Pokud byl dovezen, nechte ho prověřit firmou, která tyto služby poskytuje (např. Cebia, spol. s r. o.) a následně ručí za původ vozu.

8. Pozor na duplikáty

POZOR na duplikát TP – to je vždy PROBLÉM, zvláště pokud byl vystaven v případě ztráty nebo poškození původního TP. Často je o duplikát žádáno úmyslně, aby bylo možné zamlčet původ vozidla, počet předchozích majitelů, používání vozu jako taxi či v autoškole apod.

9. Vyžádejte si všechny klíče, servisní knížku a návody

Ověřte si, jestli jste dostali všechny klíče, které předchozí majitel při prodeji vozu předal. Pokud je klíč pouze jeden, požadujte písemné prohlášení původního majitele, že si žádný nenechal. Nezapomeňte na klíče od bezpečnostních zařízení, např. od zámku převodovky!

10. Důvěřuj ale prověřuj

Počet najetých kilometrů si můžeme částečně ověřit sami na stránkách ministerstva dopravy. Konrétně na adrese kontrolatachometru.cz. Potřebujte k tomu VIN auta a kód z poslední STK. Od roku 2012 mají STK povinnost evidovat počty najetých kilometrů.

Zdroj: SOVA sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Polovina dětských autosedaček neprošla testem!

Životní styl - další články

Doporučujeme