RADY FREKVENCE 1: Jak zaplatit ekologickou daň za auta?

Ekologickou daň budeme muset pravděpodobně platit i za desetiletá auta. Schválila to vláda, teď to musí potvrdit ještě poslanci, senátoři a nakonec ještě prezident. A je možné, že ji zaplatíme i dvakrát? Proč a kolik nás to bude stát?

Tři tisíce korun – to má být daň pro auta starší 10ti až 15ti let.   Jde o vozy vyrobené v roce 2000 až 2005, spadají do takzvané skupiny Euro 3 a jde o nejpočetnější skupinu automobilů na našich silnicích. Jezdí jich přes  milion a čtvrt.  

Ještě u starších aut, vyrobených od roku 1996 do roku 2000 by to bylo ještě víc peněz. Tedy pět tisíc korun. U ještě starších aut by to bylo 10 tisíc korun. 

Za špatný vzduch si připlatíme

Proč se má výše ekodaně ještě zvýšit? ” Nově se bude zpoplatňovat třída Euro 3, dnes je to jen Euro 2 a starší. Cílem je, aby lidé nenakupovali starší auta s vyššími emisemi především těkavých látek oxidu dusíku, prachových části a oxidu uhličitého, které se dostávají do ovzduší a způsobují zdravotní problémy.

Ovzduší v České republice se totiž podle zprávy o životním prostředí dlouhodobě nelepší “,řekla Frekvenci 1 mluvčí Ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Na novou daň si stěžují hlavně autobazary

Za současných podmínek platí ekologickou daň vždy ten, kdo vůz kupuje. Proto se rozšířená ekologická daň zřejmě nejvíce dotkne autobazarů. Ty totiž nemůžou  vykupovat auta v rámci takzvaných polopřevodů.

To znamená, že bazar musí auto okamžitě přepsat na sebe a ne s registrací čekat až na nového majitele. Je tedy pravděpodobné, že autobazary zahrnou ekologickou daň do cen prodávaných vozů.

Nový majitel tak může zaplatit  hned dvakrát – jednou skrytě už v autobazaru a podruhé při vlastní registraci.