5 rad, jak zvládnout jízdu na sněhu a zákeřné ledovce

Klíčem k úspěšnému a bezpečnému zvládnutí všech nástrah zimního provozu je udržet co největší trakci – schopnost přenosu sil mezi koly a povrchem vozovky. Ztráta trakce vždy znamená protáčení kol při rozjezdu, zablokování kol při brzdění a smyk přední nebo zadní nápravy při průjezdu zatáčkou.

„Moderní asistenční systémy v mnohém řidiči pomohou. V žádném případě však nenahrazují správný jízdní styl, proto se jim říká asistenční. Jsou to pomocníci, kteří nám pomohou, ale ani oni nejsou všemocní a fyzikální zákony platí i pro ně, jen dokáží situaci s dostatkem informací rychleji vyhodnocovat,“ vysvětluje šéf BESIP Martin Farář.

Je tedy třeba mít na paměti, že tyto systémy reagují až v okamžiku, kdy se v krizové situaci už nacházíme. Naším cílem by mělo být se do takové situace vůbec nedostat! A jak na to? Stačí dodržovat základní pravidla bezpečné jízdy.

5 tipů pro jízdu na sněhu a ledu

#1 Rozjíždějte se a akcelerujte opatrně, lehce a plynule. Na kluzkém povrchu, jako je sníh nebo led, způsobí agresivní akcelerace ztrátu trakce hnacích kol. Výsledkem je protáčení kol, ztráta ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla (u vozidel s poháněnou přední nápravou), nebo přetáčivý smyk (u vozidel s poháněnou zadní nápravou).

#2 Udržujte co nejnižší otáčky motoru. Pro klidnou jízdu je vhodné udržet lehké, ale stálé sešlápnutí plynového pedálu. Především vznětové (naftové) motory se udrží v chodu v nízkých otáčkách samo o sobě, bez stlačení plynového pedálu. U naftových motorů postačují otáčky okolo 1 500 ot./min, u benzínových pak okolo 2 000 ot./min.

#3 Snižte hnací síly na kolech.Řaďte dříve na vyšší převodové stupně, pokud je to možné vzhledem k zatížení vozidla a terénu, rozjíždějte se rovnou na druhý převodový stupeň, a co nejvíce využívejte v dané situaci nejvyšší možný převodový stupeň. Vyšší převodové stupně snižují hnací sílu na kolech. Díky tomu je menší riziko protáčení kol, kterému je třeba zamezit například při vyjíždění do kluzkého kopce. Přeřazení se snažte provádět co nejhladčeji.

#4 Zamezte náhlým a rychlým zásahům do řízení vozu, jak volantem, brzděním, akcelerací, nebo změnou převodových stupňů. K dispozici máte pouze omezenou přilnavost, proto se snažte „nepřetížit“ pneumatiky přenášenými silami.

#5 Začněte brzdit a zpomalovat dříve a pozvolna. Pokud máte ještě vůz bez ABS, buďte připraveni uvolnit pedál brzdy v případě, kdy potřebujete zatáčet. Zablokovaná přední kola nezatáčejí!U vozů vybavených systémem ABS je důležité jeho správné využití. Mnozí se leknou pulsujícího brzdového pedálu, kterým se projevuje činnost ABS, a pedál povolí. To je chyba!!! V okamžiku, kdy tyto pulsy cítíte, nepovolujte pedál brzdy. Raději udržujte stálý maximální tlak na pedál – tím maximálně využijete účinnost systému. Systém je navržen tak, aby zachoval řiditelnost vozidla během brzdění při zhoršených podmínkách. Jeho největší výhodou je to, že můžete současně brzdit, tedy zpomalovat, a řídit, tedy vyhnout se případné překážce nebo zatočit do zatáčky.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

ckp