Co kupují Češi nejčastěji na Valentýna?

Nejtypičtějším valentýnským dárkem je bonboniéra. Tržby za ně jsou během valentýnského týdne o více než polovinu vyšší než průměrné týdenní tržby během roku. Bonboniéry tvoří 40 procent tržeb za sladkosti, tabulkové čokolády se podílejí z 30 procent na valentýnském obratu za čokolády. Loni Češi utratili v týdnu před svátkem všech zamilovaných za čokoládové sladkosti 130 milionů korun, meziročně o 15 procent víc. Vyplývá to z údajů společnosti Nielsen.

Průměrný podíl bonboniér během roku je přitom 28 procent, prvenství si udržují tabulkové čokolády. Bonboniéry tak představují z hlediska nakoupeného sortimentu v maloobchodě nejtypičtější valentýnský dárek. Celkem Češi nakoupili během loňského valentýnského týdne 420 tun sladkostí, což bylo ve srovnání s předchozím rokem o sedm procent více.

Ostatní čokoládové sladkosti, jako jsou čokoládové tyčinky či cukrovinky, nejsou jako valentýnský dárek příliš poptávané. Velmi podobnou sezonnost jako bonboniéry mají i čokoládové tyčinky, které si během valentýnského týdne ukrajují 16 procent z obratu čokoládových sladkostí. Nejmenší segment ostatních čokoládových cukrovinek, kam patří například různé tvary cukrovinek, vajíčka nebo třeba lentilky, tvoří 14 procent valentýnských prodejů.

Svátek zamilovaných, který se slaví 14. února, je spojen s předáváním drobných dárků, květin, sladkostí a přáníček zvaných valentýnky. Oslava patrona zamilovaných se do střední a východní Evropy dostala po pádu komunismu z anglosaských zemí. Valentýn byl kněz, který ve 3. století tajně oddával zamilované. V křesťanské tradici je chápán jako patron mládeže a šťastného sňatku. Císař Marcus Aurelius Claudius zvaný Germanicus tehdy zrušil manželství, protože ženaté muže nepovažoval za dobré válečníky. Valentýn i přes zákaz prý tajně oddával zamilované páry a mužům radil, aby neopouštěli své ženy a neodcházeli do válek. Císař ho proto nechal popravit. Valentýnova relikvie, kost z lopatky, je uchovávána na pražském Vyšehradě.