Jiří Fröhlich: Z nákupní galerie vám po měsících většinou přijde padělek, jehož kvalita nestojí za to

8. dubna 2022·Zprávy·Lenka Skrzeczkova·Romana Navarová

Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich (Foto: Frekvence 1)

Česká obchodní inspekce (ČOI) denně kontroluje stovky obchodníků. Na co se zaměřuje v posledních týdnech nejvíce? Koronavirová krize naučila veřejnost více nakupovat různé výrobky přes internet, na co by si nakupující měli dávat pozor? To nám v rozhovoru pro Frekvenci 1 prozradil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

ČOI se poslední dobou v rámci standardních kontrol zaměřuje hlavně na kontroly pohonných hmot, internetových obchodů a respirátorů. “Těm právě doba nahrávala v posledních dvou letech,” popsal mluvčí Jiří Fröhlich s tím, že více jak polovina nesplňovala normy. Pravomocně obchodníkům kontroloři uložili 510 pokut ve výši 8 311 000 korun. Konkrétní typy, které byly ČOI označeny za vadné, najdete na jejich webových stránkách.

Nákupní galerie jako trend doby

V posledních dnech se veřejnost na ČOI obrací hlavně s otázkami týkající se internetových obchodů. Objevuje se nový trend v podobě nákupních galerií. Zde obchodník se zbožím nepřijde vůbec do styku. Vy si tam vyberete z mnoha stovek různých výrobků z pravidla za nízkou cenu. Může to být padělek nějaké značky, klasické značky jako je Nike, Adidas,” říká mluvčí. Výrobky jsou ale pouze na skladech u dodavatelů, kteří jsou obvykle v nějaké Asijské zemi.

Nakupující v internetové nákupní galerii obchodníkovi zadá své osobní údaje, zaplatí mu platbu, která nebývá velká a čeká měsíce, jestli něco dojde. “Vtip je v tom, že oni zadají vaše údaje na jiném portálu, například na Aliexpressu a nechají vám to zaslat. Ale jejich marže je dvojnásobná, oproti tomu, kdybyste si to na druhém portále vybrali sami. Pak jsou lidé kolikrát ještě překvapeni, že musí platit clo,” doplnil. Domů vám následně přijde výrobek, který očekávání většinou nesplňuje, protože je to padělek a kvalita nestojí za to.

Pozor na reklamy na sociálních sítích

Lidé by si měli dávat podle Fröhlicha pozor i na nerelevantní reklamy na facebooku. Ty vedou na prapodivné domény a nabízejí zboží, které nikde jinde není nebo vám nabízí řešení vašich zdravotních obtíží v podobě zázračného hubnutí nebo rychlé pomoci s cukrovkou. “Stránky, které jsou podvodné, vám chtějí sebrat peníze a neposlat zboží, mají jeden společný znak. Jsou anonymní. Na facebooku si najdete reklamu, prokliknete se a následně začněte hledat kontakt. Podívejte se na něj a kontaktujte třeba i ČOI.”

Nově má ČOI seznam rizikových webů, kde si snadno ověříte, zda není doména falešná. “Na stránkách rizikove.cz jich najdete už 1 100. Plníme to již čtvrtý rok” popisuje mluvčí s tím, že pokud prostě nenajdete na webu IČO nebo je provozovatel z nějaké exotické země, raději běžte pryč a nic nekupujte.


Zprávy - další články

Doporučujeme