Nekupuj auto na ulici: 7 věcí, na které si při koupi ojetiny dát pozor

V České republice se každoročně prodá přibližně 600 tisíc ojetých aut. Jenže polovina aut z druhé ruky se prodává mimo autobazary, přes inzeráty, na ulici. A to může být velká a drahá chyba. Na co si dát při koupi ojetého auta od soukromé osoby pozor?

Ojetiny v exekuci

Počet zadlužených lidí roste a s tím i počet nabízených aut, na které se vztahuje exekuce. Ale jak poznáte, že ojetina zatížená exekucí? Na první pohled dost těžko.

Evidenční kontrola a stočený tachometr

Až 70 % dovezených ojetin prošlo podle iniciativy Nekupuj auto na ulici radikální omlazovací kúrou. Obvykle se jedná o několik desítek tisíc kilometrů, známý je ale také extrémní případ z Prahy, kde jeden z autobazarů odmítl vykoupit užitkové auto stočené o 350 000 kilometrů. Hlavní důvod manipulací? Cena!

Chybějící filtr pevných částic

V Česku je registrováno přes 5 milionů aut. Každé páté podle odhadů přitom jezdí s nefunkčním, poškozeným, nebo dokonce demontovaným filtrem pevných částic. Filtry by měly být ve všech autech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Mají zachytávat saze a rakovinotvorné částice, aby se nedostávaly z výfuku do vzduchu. Tyhle částice síranů, dusičnanů, solí a kovů, které lidé vdechují, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 %. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny. Nový filtr vyjde na desítky tisíc, proto se někteří šetřiví majitelé aut snaží výměnu ucpaného filtru obejít jeho odstraněním, nebo provrtáním.

Smlouva, skryté závady a řešení reklamací autobazar vs. ulice

Reklamovat skryté vady nebo samotnou ojetinu kupovanou na ulici je sci-fi. V drtivé většině případů jsou smlouvy formulovány špatně, ale hlavně ku prospěchu prodávajícího. Jestli chcete mít možnost auto, kdyby něco, reklamovat, nespoléhejte na to, že natrefíte na seriózního člověka, který vás nevezme na hůl. Sázkou na jistotu jsou v tomhle případě větší prodejci, kteří garantují nejen zákonné záruky.

Ojetiny s nejasným nebo podezřelým původem

K největším nešvarům patří stočené tachometry. Nižší nájezd vypadá na tachometru lépe, cena je ale vyšší. Další specialitou jsou různé omlazovací metody. Představte si situaci, kdy si koupíte auto vyrobené v roce 2013, jste s ním relativně spokojeni, ale možná ani netušíte, že je o dva tři roky starší. Pozor také na bouraná auta, která prošla „zkrášlovací“ kúrou. Dříve nebo později se vady začnou projevovat, to už ale saháte stále častěji do peněženky.

VŠECHNY DÍLY SERIÁLU NEKUPUJ AUTO NA ULICI SLEDUJTE TADY.

Jak zjistit, jestli na autě nevázne zástavní právo nebo nesplacený leasing?

Na nepříjemnou variantu, že je ojetina v leasingu, pamatujte při sepisování kupní smlouvy. Neměla by v ní chybět formulace, že je prodávající jediným vlastníkem auta a že na něm neváznou žádné dluhy ani závazky. Tahle věta vám může ušetřit hodně nervů, ale i peněz. Ještě horší je situace, kdy je autem ručeno, odborně řečeno – pokud je předmětem zástavní smlouvy. Když autem ručí ten, kdo si někde půjčil peníze, je to prakticky nezjistitelné. A když peníze nesplácí, může se bohužel stát, že se autem bude brzy projíždět místo vás věřitel.

 

Individuální dovoz ojetin ze zahraničí

Dlouho platilo, že když jste chtěli kvalitní ojetinu, museli jste pro ni za hranice směrem na Západ. Jenže trh s ojetými auty ze zahraničí má svoje nejlepší roky za sebou. Jednak se u nás nabídka zkvalitnila, navíc už neplatí, že solidní ojetina rovná se vysoká cena. Dovoz se tak prakticky už nevyplácí. Dávno také neplatí, že ojetiny ze zahraničí jsou kvalitnější. Podle nedávných odhadů po Evropě jezdí až 30 procent aut se stočeným tachometrem.