Odborníci varují: Energetické nápoje dětem do pusy nepatří! Mohou jim škodit

Energetické nápoje, které mají vysoký obsah cukru a kofeinu, by podle odborníků neměly pít děti. Mohou zhoršovat jejich soustředění, zvyšovat agresivitu nebo vést k úzkostem. Nadměrná konzumace neprospívá ani dospělým, zejména diabetikům nebo lidem s nemocným srdcem, řekli ČTK. Před 75 lety se narodil rakouský podnikatel Dietrich Mateschitz, který stál u zrodu energetického nápoje Red Bull.

“Největší rizika jsou spojena s konzumací energetických nápojů dětmi a dospívajícími. Nadměrná konzumace může vést ke zvýšené nervozitě, horší schopnosti soustředění, úzkosti a zvýšené agresivitě a v dlouhodobém horizontu i ke zhoršení paměti,” uvedl vedoucí oddělení experimentální diabetologie a zástupce přednosty Centra experimentální medicíny IKEM Martin Haluzík.

Dlouhodobé a nadměrné pití těchto nápojů může podle něj ovlivnit duševní vývoj a mentální schopnosti dětí. Některé země, například Velká Británie nebo Litva, prodej těchto nápojů dětem úplně zakázaly, pro zákaz je podle loňského průzkumu i většina Norů. V Česku se o zákazu debatovalo před pěti lety.

V roce 2015 před konzumací energetických nápojů dětmi varovala i evropská organizace kardiologů. V Česku je podle dat z tohoto roku pilo 40 procent dětí a 82 procent náctiletých.

“Princip jejich užití není v dodání energie jako takové, ale energie ve smyslu povzbuzení, zlepšení pozornosti a výkonu. Užívají jej například řidiči k udržení pozornosti nebo sportovci,” vysvětlil Lukáš Zlatohlávek z III. interní kliniky – kliniky endokrinologie a metabolismu 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Podle něj ale každý organismus potřebuje odpočinek, a pokud se únava příliš zahání těmito nápoji, může nastat i kolaps.

Obecně mají energetické nápoje vysoký obsah cukru, což může při dlouhodobé konzumaci přispívat ke zvyšování hmotnosti a vést k dalším komplikacím spojeným s nadváhou a obezitou. Podle Haluzíka je nejlepší je nepít vůbec, nebo jen výjimečně. Vyhnout by se jim měli pacienti s poruchami srdečního rytmu, nadváhou nebo cukrovkou.

“Poměrně vysoký je také obsah kofeinu, který při nadměrné konzumaci může způsobovat bušení srdce a rychlejší srdeční rytmus, u pacientů s onemocněním srdce může vyvolat i srdeční arytmii. Kofein také může způsobovat nespavost a jiné poruchy spánku,” dodal Haluzík.

Podle Zlatohlávka se obsah kofeinu v různých druzích nápojů liší. Některé obsahují ekvivalent méně než jednoho šálku kávy, jiné ale třeba i více než dvou.

Zvýšená konzumace může přes prvotní nabuzení způsobit podle něj následný útlum. U pravidelných konzumentů se může objevit třes, nepozornost nebo roztěkanost.

“Často je konzumace těchto látek spojena s konzumací alkoholu, či dokonce drog a v tom tkví asi jedno z největších nebezpečí, zejména ve zvýšené toleranci alkoholu s následnými negativními následky,” doplnil Zlatohlávek.

Energetické nápoje si kupuje každá třetí domácnost

Energetické nápoje si kupuje podle spotřebitelského panelu GfK každá třetí domácnost, více pak rodiny s dětmi nad 15 let. Ty si tyto nápoje koupí několikrát ročně ve více než polovině případů. Během sledovaných 12 měsíců průměrně spotřebovala kupující domácnost 11 litrů těchto nápojů.

“Na značkové nápoje připadají čtyři pětiny výdajů domácností, zbylou jednu pětinu pak zaujímají nápoje privátních značek. Více jak polovina celkových výdajů na tuto kategorii připadne na nákup výrobků v promo akcích,” sdělil konzultant společnosti Tomáš Zíka.

Rodiny je nakupují hlavně v hypermarketech, kde se za ně utratí skoro 40 procent peněz za tuto kategorii nápojů, čtvrtina pak supermarketech. Ačkoliv Český statistický úřad sleduje spotřebu nealkoholických nápojů, zvláštní kategorii na energetické nápoje nemá.

Spotřeba energetických nápojů roste

Podle firem, které energetické nápoje prodávají, je spotřeba v ČR rostoucí. “Energetické nápoje jsou dlouhodobě jednou z rostoucích kategorií. Postupem času se teritorium přísně funkčního nápoje dodávajícího energii rozšířilo do podoby sycené ovocné limonády nabízející osvěžení, ovocnou chuť pro běžné pití,” řekl ČTK marketingový ředitel Kofoly Československo, která vyrábí energetický nápoj značky Semtex, Karel Hrbek.

Například společnost Al-Namura, která prodává nápoje a tyčinky Big Shock, předloni zvýšila svůj zisk o skoro 68 procent na zhruba 40 milionů korun. Tržby za prodej zboží firmě stouply meziročně o zhruba 38 milionů korun na 473 milionů. Red Bull ČR měl předloni tržby za zboží 618 milionů korun, meziročně tak stouply o 25 milionů korun. Zisk však firmě o několik milionů klesl na 14,8 milionu korun. Loňské výsledky zatím firmy nezveřejnily.

Zdroj: ČTK