Plaga: Plošné opakování celého školního roku nedává smysl

18. března 2021·Zprávy·ČTK

Ministr školství Robert Plaga (Foto: ČTK)

Plošné opakování celého školního roku v Česku by podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) nedávalo smysl. Úroveň znalostí a případné opakování ročníku u jednotlivých žáků a studentů musí posoudit jejich učitelé. Plaga to  řekl na jednání sněmovního školského výboru. Kvůli koronavirové epidemii jsou školy v Česku zavřené a učí se na dálku. Někteří školáci chodili v tomto školním roce do tříd jen pár týdnů.

“Plošné opakování ročníku nedává smysl. Musí se posoudit distanční příběh… Tím, kdo ví, jak dítě pracuje a zda má opakovat, nemůže být ministerstvo školství, ale musí to být učitel,” řekl Plaga. Podle něj myšlenku plošného opakování ročníku nepodporují ani údaje o vzdělávání z České školní inspekce a z průzkumů od sociologů či informace od rodičů.

V tomto školním roce se školy zavřely loni 14. října. Do tříd se 18. listopadu vrátili žáci prvních a druhých tříd, o týden později žáci závěrečných ročníků středních škol. Od konce listopadu mohli do školy chodit žáci celého prvního stupně základních škol a z devátých tříd a od 7. prosince do vánočních prázdnin se ve školách střídali i zbylí studenti středních škol a posluchači konzervatoří a vyšších odborných škol.

Od března jsou všechny školy zavřené

Vrátit se mohla i část vysokoškoláků. Od ledna byla výuka ve škole zas jen pro děti z prvních a druhých tříd, speciálních škol a mateřinek. Od března jsou zavřené všechny školy. Zatím není jasné, kdy se žáci a studenti do nich začnou vracet.

“Čím víc se budeme posouvat, tím víc je tady na stole opakování ročníku,”míní místopředseda školského výboru Karel Rais (ANO). Podle něj o opakování ročníku diskutují ředitelé škol, a to hlavně středních odborných. “Je potřeba vědět, co se stane, pokud bude epidemie dlouhodobá,”dodal Rais.

Podle Plagy ministerstvo s experty a řediteli škol zvažuje možnosti řešení u učňovských oborů. Ředitel by mohl zájemcům povolit zopakování závěrečného ročníku kvůli chybějící praxi. Ministr zmínil, že by se tento postup obešel “bez toho, že by člověk musel propadnout”.

Problémy na trhu práce

Plošné opakování celého školního roku by mohlo v Česku způsobit mimo jiné problémy na trhu práce. Omezil by se totiž příchod celého ročníku nových pracovních sil. Roční výpadek studentů by měly i vysoké školy. Experti ale poukazují i na to, že dálková výuka dopadá na vzdělanost mladých lidí a ovlivní jejich budoucí uplatnění. Může to negativně ovlivnit českou ekonomiku a její růst.

Podle odborníků na vzdělávání a sociologů epidemie a výuka na dálku ještě prohloubily rozdíly mezi školáky z různého prostředí. Děti z chudších domácností jsou znevýhodněny víc než dřív. Rodina jim nemůže zajistit potřebnou techniku, rodiče jim často nedokážou s učením pomoci.

Zprávy - další články

Doporučujeme