Plzeňský Prazdroj míří do japonských rukou, za pivní transakci dají rekordní sumu

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek, které dohromady za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) koupí od společnosti SABMiller. Nákup východoevropských značek je pro pivovar Asahi největší akvizicí v jeho dosavadní historii.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch. Celkem za ně zaplatí 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Zdroj: ČTK