Pražský hrad chce žalovat mediální skupinu kvůli článku o těžbě kamene

Kancelář prezidenta republiky chce právní cestou požadovat omluvu od společnosti Mafra za článek o těžbě kamene v lánské oboře. Žalobu chce také podat na autora textu Lukáše Valáška. Na webu Pražského hradu to ve čtvrtek uvedl kancléř prezidenta Vratislav Mynář. Viní je "z účelového a lživého pokusu poškodit Kancelář prezidenta republiky" (KPR). Podle článku prodala Lesní správa Lány kámen pod cenou, podle Hradu byla cena nízká, protože kupec sám zajišťoval těžbu kamene. Server iDNES.cz ale dnes uvedl, že firma, která kámen koupila, dostala za trhací práce zaplaceno zvlášť 12 milionů korun.

Deník Mladá fronta DNES ve čtvrtek 25. října uvedl, že ředitel Lesní správy Lány Miloš Balák prodal 17 000 metrů krychlových kamene vytěžených v Lánech firmě Energie stavební a báňská. Tuto společnost i Baláka policie loni obvinila z manipulace stamilionové zakázky na zpevnění břehů lánské vodní nádrže Klíčava. Firma má podle deníku k Balákovi blízko, sponzorovala basketbalový klub ve Strakonicích, jemuž v minulosti šéfoval. Baláka do funkce dosadil Mynář. Po policejním obvinění ho ve funkci nechal s odůvodněním, že respektuje presumpci neviny.

Deník uvedl, že kámen byl prodán za výrazně nižší cenu, než je obvyklé, a to 117 korun za metr krychlový, přičemž stejné množství kamene špatné kvality se běžně prodává za 400 korun. Zároveň napsal, že Lesní správa Lány usiluje o zřízení téměř pětihektarového lomu v oboře.

Mynář označil tvrzení o těžbě kamene pod cenou za lživé. Cena 117 korun je podle něj za prodej masivu. Firma musí následně zajistit odstřel kamene či jeho rozdrcení, zatímco za 400 korun se prodává už natěžený kámen. Povolení těžit kámen v Lánech bylo podle něj uděleno už v minulosti v souvislosti se sanací nádrže Klíčava. Podle iDnes.cz se ale v kupních smlouvách na kámen nepíše nic o tom, že by firma měla jako součást transakce na vlastní náklady odstřelit a zpracovat skalní masiv.

Kancléř uvedl, že “jsou situace, které si žádají reakci”. “Právní cestou proto budeme požadovat omluvu od vydavatele Mladé fronty DNES, společnosti Mafra. A právní cestou, žalobou, budeme postupovat také proti autorovi článku Lukáši Valáškovi,” uvedl v textu. Na dotaz ČTK se Mafra k Mynářovým výrokům nevyjádřila.

Mafra patří do koncernu Agrofert. Jeho majitelem byl premiér Andrej Babiš (ANO), loni v únoru jej převedl do svěřenských fondů. Babiše s prezidentem Milošem Zemanem pojí politické spojenectví.

Lesní správa Lány se podle svého webu stará o téměř 5800 hektarů pozemků, které patří České republice. Drtivou většinu tvoří lesy, součástí je také známá Lánská obora. Téměř celá obhospodařovaná plocha se nachází v Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko.

Mynář v dnešním textu také uvádí, že na oficiálních stránkách Hradu bude nově v pravidelných týdenních příspěvcích informovat o zajímavých událostech i o mediálním dění.

Zdroj: ČTK