Projekt století, kde umírali lidé. Tunel pod Mont Blankem se stavěl osm let!

16. července 2015·Zprávy·Redakce

Na začátku 20. století trvalo překonání masivu Mont Blanku z Francie do Itálie plné tři dny chůze. Po otevření tunelu před 50 lety se cesta autem zkrátila na asi 12 minut.

Stavba, která byla slavnostně otevřena před půl stoletím, 16. července 1965, byla tehdy oslavována jako projekt století. Jedenáct a půl kilometru dlouhý silniční tunel byl přes 13 let nejdelším silničním tunelem světa a stavěl se téměř osm let. 

Tunel mezi francouzským Chamonix a italským městem Aosta byl považován za nejbezpečnější přechod Alp. Až do tragického března 1999, kdy zde při požáru zahynulo 39 lidí. Osudnou chybou údajně bylo, že ventilace na italské straně byla nastavena tak, aby hnala vzduch dovnitř, což pomohlo rozdmýchat vražedný požár. Stavba byla poté tři roky uzavřena. 

Základní údaje o tunelu pod Mont Blankem:

Délka: 11.611 metrů.

Šířka: 8,6 metru (dva jízdní pruhy o celkové šířce sedmi metrů).

Výška: 4,35 metru.

Doba průjezdu: asi 12 minut; denně jím projede přes pět tisíc aut.

Nejvyšší bod v tunelu: 1395,5 metru nad mořem.

Výška skály nad tunelem: více než dva kilometry.

Ostatní: v tunelu je od 90. let zřízen každých 100 metrů telefon, každých 300 metrů odstavné místo a každých 600 metrů nouzové prostory s čerstvým vzduchem. V tunelu se musí jet rychlostí mezi 50 a 70 km/h, se zapnutým rádiem a vzdálenost mezi vozidly musí být nejméně 150 metrů.

Zprávy - další články

Doporučujeme