Rubikova kostka je stále populární, české hlavolamy však nezaostávají

Světoznámý hlavolam Rubikova kostka je podle oslovených prodejců nestárnoucím hitem a v žebříčku TOP nejžádanějších si stále drží své místo. Populární jsou ale i různé rotační a také drátěné nebo dřevěné hlavolamy. I Češi mají ve vývoji hlavolamů svou významnou stopu. Hitem letošního léta je podle prodejců magický provázek Ztringz. Nejznámějším českým hlavolamem ale zůstává ježek v kleci. Ježek v kleci se dá na internetu koupit kolem 170 Kč, Rubikova kostka průměrně za 300 Kč.

Autorem šestibarevné kostky je maďarský architekt a designér Ernö Rubik, který 13. července 1944 oslaví 75. narozeniny. Původně ji vymyslel v 70. letech jako učební pomůcku pro studenty architektury, aby měli lepší prostorovou představivost. Začátkem 80. let, poté co se výroby a distribuce ujala americká firma Ideal Toy, se stala fenoménem.

Nyní se rozjíždí nová vlna zákazníků. Kostku si sami chodí kupovat desetiletí kluci a vybírají si jinou než original Rubik, protože ta ‘neběhá’ tak dobře,” řekl ČTK Jiří Skočdopole z internetového obchodu a pražské kamenné prodejny HRAS. Příkladem jmenoval netradiční dřevěné nebo propletené drátěné hlavolamy. K těm nejznámějším českým patří podle Skočdopoleho výrobky značky Vinco od autora hlavolamů Václava Obšívače.

Poptávka se rozšiřuje

Rubikova kostka se do užšího výběru zákazníků stále dostává z více než 50 procent, říká Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group zastupující Království hraček Bambule a Sparkys. Potvrzuje ale, že příznivci logických her si žádají i další.

Hitem letošního léta je magický provázek Ztringz, který je inovativní verzí pro klasickou hru takzvaném přebírání,” uvedla. Provázek od firmy EP Line je podle ní sofistikovaný v tom, že poskytne více než 45 návodů na triky různé obtížnosti, které má adolescent za úkol postupně zdolávat sám.

Šachové piškvorky

Rubikova kostka inspirovala také autora taktické hry Hypergrid Jána Mikulu, připomíná 3D šachové piškvorky. Na trhu je druhým rokem díky podpoře jednoho z největších českých herních vydavatelů Blackfire. Letos se objevila i na Týdnu mozku pořádaném Akademií věd ČR.

Ve hře se snažíme formovat významové linie pomocí základních pěti živlů. Je to hra v 3D prostoru. Dá se hrát jako hlavolam pro jednoho hráče, ale i kooperativně ve vícero hráčích,” řekl ČTK Mikula. Hra zatím nemá mezinárodní distribuci, ale rozšiřuje se do světa podle Mikuly díky hráčům.

Tradice zůstává

Obchodníci se shodují, že Rubikovy kostky a stolní hry se nejvíce prodávají před Vánocemi. “Jen vloni se tzv. Rubik’s Future Cube prodaly stovky kusů, pozadu ale nezůstává ani klasická Rubikovka,” uvedla mluvčí e-shopu Alza.cz Patricie Šedivá. Podle Alexandry Čermákové z internetového srovnávače cen Heureka.cz je zajímavé, že mnoho těch nejoblíbenějších hlavolamů jsou ty tradiční. “Mezi ně patří Rubikova kostka, ježek v kleci, přebírací provázek nebo oblíbená hra Logik,” doplnila.

Také rychloskládání Rubikovy kostky stoupá na popularitě. Člověku, co skládá Rubikovu kostku na čas, se říká speedcuber. Loni v listopadu padl nový světový rekord, vůbec poprvé se s časem pod čtyři vteřiny dostal čínský speedcuber Tu Jü-šeng – za pouhých 3,47 vteřiny.

Kostky, pětiúhelníky i česká specialita

Dnes se soutěží i v různých verzích 4x4x4, 5x5x5 až 7x7x7. Pak jsou tvary, kdy to není kostka ale tvar složený z pětiúhelníků. Zajímavé je, že do soutěží je zařazen i populární hlavolam Square-1, což je český vynález,” zdůraznil Josef Hordina z firmy Mozkolam.cz. Rotační hlavolam Square-1 neboli Cube 21 vynalezli Karel Hršel a Vojtěch Kopský v roce 1990. I Rubik údajně prohlásil, že je náročnější než jeho kostka 3x3x3.

Zdroj: ČTK

?>