Šikana, nebo užitečná věc? Školy musí evidovat počet romských dětí

Školy musí každoročně evidovat, kolik dětí romského původu k nim chodí. Ředitelé škol považují nařízení vůči těmto dětem za diskriminační, ale evidence slouží jako důkaz Evropské unii, že Česká republika pracuje na integraci romských dětí do škol.

Za Roma je označen takový jedinec, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností hlásil, a/nebo je za něj považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů,” stojí ve zprávě ministerstva školství, které školám rozeslalo definici, jíž se mají při evidenci romských dětí řídit.

Inkluze, která byla zavedena před dvěma lety a kterou tehdejší ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) obhajovala s tím, že jde o dobro všech dětí, však přináší ředitelům škol velké trable. Musí totiž evidovat, kolik romských dětí k nim chodí do školy, kolik jich studium dokončilo nebo předčasně ukončilo.

Je to kontroverzní věc. Já sám s tím nesouhlasím, připadá mi diskriminační zjišťovat etnický původ kohokoliv, je to nevhodné. Navíc je těžké tyto žáky identifikovat, protože definice je velmi obecná a subjektivní, podle toho nelze postupovat a klade to na nás velkou odpovědnost, protože se můžeme splést a někoho poškodit,” uvedl pro server iDNES.cz ředitel ZŠ Lázně Bělohrad Jaroslav Jirásko.

Já jsem ten výkaz vyplnila tak, že jsem si vzala seznam všech žáků a dívala jsem se na taková běžná romská příjmení. Mám s tím osobně velký problém, takové selektování dětí mi hodně vadí,” prozradila Blesku zase ředitelka Základní školy v Pardubicích-Polabinách Jana Smetanová, která si s vyplňováním nevěděla rady.

Nařízení od resortu školství má však své opodstatnění. Jde totiž o rozsudek Evropského soudu z roku 2007, ve kterém se píše, že Česká republika diskriminuje romské děti tím, že je často posílá do “zvláštních” škol, které jsou dnes známé jako praktické. V roce 2016 proto vláda schválila Metodiku pro sledování a vyhodnocování naplňování Strategie romské integrace do roku 2020, podle které se mají “zvrátit negativní trendy ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblastech vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální”.

Evropská unie tak má díky výkazům od ředitelů a ředitelek škol přehled o tom, jak to vypadá s integrací romských dětí do klasických škol. Ne každé vedení školy však s takovou evidencí souhlasí.