Skvělý objev českých vědců! Našli lék na ziku

17. června 2016·Zprávy·Redakce

Gratulujeme! Čeští vědci našli skupinu látek, která si poradí s viry zika a klíšťové encefalitidy. Jsou to první léky, které jsou proti virům účinné.

Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích a brněnského ústavu veterinárního lékařství objevili skupinu látek s vysokým účinkem proti viru zika a proti viru klíšťové encefalitidy.

Tým vědců spolupracuje s kolegy z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd v Praze. Tady se musí objevené molekuly ještě upravit do podoby léčiv.

Než se na trh dostane finální produkt, ještě to chvíli potrvá. Může se jednat i o několik let. Vědci teď vědí, jaká skupina látek na virus funguje a kde má slabiny, na které se mohou zaměřit.

Virus klíšťové encefalitidy je blízkým příbuzným viru zika, který se během posledního roku začal šířít zejména v zemích Latinské Ameriky. Podle odhadů mezinárodní zdravotnické organizace se tímto virem nakazí v následujících letech až 4 miliony lidí.

Výzkum viru je výjimečný tím, že se na něm podílí vědci do 35 let věku. Látky zabírající proti viru zika zkoumali intenzivně čtyři měsíce. Na výzkumu účinných látek proti encefalitidě pracoval tým dva roky.

Virus zika už je i v Česku! Přiznalo to ministerstvo zdravotnictví