Skrytá síla ve věkové diverzitě a mezigeneračním dialogu. Jak ji efektivně využít ve prospěch firmy?

19. května 2025·Komerční sdělení·Alexandra Bendeova

Generace X, Y, Z, Baby boomers, Tichá generace… Společenské diskuse se dnes hemží termíny, které nás dělí do skupin dle data narození. Každá generace má unikátní zkušenosti, všechny však spojuje jedno – práce. Často dokonce pro toho samého zaměstnavatele. Jak k věkové diverzitě zaměstnanců přistupuje Albert?

Rozhodně není výjimkou, když se na jedné prodejně Albert sejdou zástupci až pěti generací. Aktivní období lidského života se neustále prodlužuje, a tak se může velmi snadno stát, že spolu pracují sedmdesátiletý pán a dvacetiletý mladík. Na ulici by se zřejmě do řeči nedali, zato na pracovišti se vzájemně obohacují a inspirují.

Klíčem je komunikace

Úspěšná mezigenerační spolupráce však není samozřejmostí. Často v cestě stojí předsudky a pocit, že nám zástupci jiných generací nerozumí, nebo dokonce nechtějí rozumět. Proto je nezbytné, aby zaměstnavatel tuto problematiku nepřehlížel a aktivně na ní pracoval.

„Myslím si, že občas mladí kolegové můžou u některých starších pracovníků narážet na pocit, že někdo, kdo přišel hned po škole, jim přece nemá co povídat. Aby mohli všichni efektivně spolupracovat, je potřeba oboustranná ohleduplnost, respekt a funkční dialog. Abychom uměli takovéto situace zvládat – nebo ideálně, aby k nim vůbec nedocházelo – diskutujeme v Albertu o tématu diverzity na všech úrovních včetně setkání manažerů, které se této problematice věnují,“ říká Denisa Maternová ze společnosti Albert.

Sdílení napříč generacemi

V rámci podpory diverzity a inkluze vytvořil Albert již čtyři zaměstnanecké komunity. První skupinou je Young Ahold Delhaize. Jejím cílem je propojit mladé lidi nejen za účelem vzdělávání a osobního rozvoje, ale také seznámení a zábavy. Další skupinou je Zkušený Albert, která je takovým protipólem YAD. Stmeluje starší zkušené zaměstnance a poskytuje jim prostor pro sdílení svých pracovních i osobních zkušeností a vzájemnou inspiraci. Třetí vzniklou skupinou je Albert Pride podporující LGBTQ+ komunitu. Nejnovější skupinou, která vznikla letos na jaře, je skupina Albert Rodiče, sdružující maminky a tatínky, cílící zejména na zaměstnance Generace Y (Mileniály).

Členové YAD, Zkušeného Alberta a Albert Pride v současnosti aktivně organizují samostatné i společné aktivity, příčemž Albert Rodiče začíná nabírat své členy. Dalším krokem je tedy propojit všechny čtyři skupiny, což opět posílí mezigenerační dialog a vzájemný respekt. I na tom už Albert pracuje. Kromě workshopů zaměřených na toto téma plánuje do budoucna pořádat více společných akcí.

 

Víte, že…

Generace X, Y a Z má v Albertu poměrné zastoupení zhruba kolem 30 %? Takzvaní Baby boomers tvoří asi desetinu všech zaměstnanců. Část zaměstnanců patří do Tiché generace.

 

Albert věří, že věková diverzita s sebou nese řadu výhod a benefitů. A to nejen pro firmu jako celek, ale také pro jednotlivé týmy na prodejnách, v distribučních centrech i na centrále. O tom, že to s diverzitou myslí vážně, svědčí i výsledky zaměstnaneckých průzkumů. V roce 2024 91 % dotazovaných potvrdilo, že Albert aktivně podporuje rozmanitost a inkluzi. Dobře totiž ví, že každá generace má co nabídnout.

Více informací o Generaci X a mezigeneračním dialogu v Albertu najdete na stránkách projektu Budoucnost potřebuje každého.

A pokud vás zajímá práce v Abertu, zde naleznete aktuální nabídku volných pracovních pozic: albert.jobs.cz.

Články - další články