Frekvence 1 radí: Dětem dávejte na podzim hodně ovoce a zeleniny

Pro školáky je podzim velmi náročným obdobím. Nejenže odolávají virům. Škola a kroužky do toho kladou obrovské nároky na jejich psychickou a fyzickou výkonnost. Víc než kdy jindy je proto potřeba posilovat jejich imunitu. Poradíme vám, jak na to!

Stres – největší zabiják imunity

Dětský organismus dočerpává síly z letních měsíců. Nastupuje stres ze zkoušení ve škole, začínají útočit virózy a jiná respirační onemocnění. To vše představuje obrovskou zátěž pro imunitní systém, který se s ní musí poprat.

Nejvíc marodíme na podzim

Akutními respiračními infekcemi trpí nejvíce děti v předškolním věku do 5 let, druhou nejohroženější skupinou jsou žáci základních škol ve věku 6 až14 let.

Nejvíc nemocné bývají děti v prosinci. Potom v říjnu, listopadu a únoru.

Infekce dýchacího ústrojí se nejčastěji projeví jako angina, rýma nebo zánět průdušek. Nákaza se přenáší vzduchem, kýcháním nebo kašláním, z nemocné na zdravou osobu. Inkubační doba je většinou krátká, pouze několik dnů. Dospělý člověk onemocní většinou 2x za rok, dítě v předškolním věku nejméně 4-5x.

Správná cesta: Vyvážená strava a vitamíny

„Dobře fungující imunitní systém dětí je velmi výkonný a dokáže organizmus účinně chránit. K tomu, aby fungoval dobře, potřebuje dostatek vitamínů a minerálních látek. Ty nezajistíme dítěti potravinovými doplňky, ale pestrou stravou, bohatou na čerstvé ovoce a zeleninu,“ radí nutriční terapeutka Hana Knížková z Poradenského centra Výživa dětí.

Vitamín C odstraní únavu i stres

V období nachlazení a většího výskytu viróz se vyplatí zvýšit na obranu organizmu před infekcí příjem antioxidačních vitamínů C, A a E.

Nejdůležitější je vitamín C. Právě on podporuje imunitu. Tělo napadené infekcí spotřebuje až desetinásobek doporučené denní dávky vitamínu C. V období zvýšeného výskytu respiračních onemocnění se proto doporučuje zdvojnásobit příjem vitamínu C.

Kromě posílení imunity vitamín C pomáhá odstraňovat pocity únavy a stres. Nejlepší je jíst ovoce a zeleninu v pěti denních dávkách

Šípek – zázrak přírody

Hlavním zdrojem vitamínu C nejsou citrusy, jak se často uvádí, ale šípky černý rybíz, červené papriky, nať petržele, brokolice, růžičková kapusta, jahody a kiwi. Důležitým zdrojem vitamínu C jsou ale i brambory.

Vitamín C se velmi snadno ničí tepelnou úpravou, dlouhým skladováním, kontaktem s kyslíkem nebo kovem. Jeho využívání v těle nepříznivě ovlivňují antibiotika, acylpyrin a antikoncepční pilulky.