Daniel Dočekal: Předtím to byl lobbing. Ten je to i dnes, ale teď do toho vstupuje sociální lobbing, kde stačí jeden silný křikloun a premiér země okamžitě otočí kormidlem

Sociální sítě nás obklopují každý den. V dnešním světě má sociální síť každý a pro většinu to je něco jako "denní chléb". Zapomíná se ale na to, že jsou snadno zneužitelné pro šíření dezinformací, výmyslů a životu nebezpečných věcí. K tématu se pro Frekvenci 1 vyjádřil expert na sociální sítě Daniel Dočekal.

Sociální sítě zhoršují situaci celkově ve všem. Jsou takovým malým zlem v dnešním moderním světe.  “Je to velké téma, jestli Facebook je to velké zlo, nebo jestli je to velké dobro, jak tvrdí Mark Zuckerberg,” uvedl expert na sociální sítě Daniel Dočekal.  Sociální sítě  jsou podle něj tzv. zesilovače. “Umožňují totiž vzít nějakou informaci a za minimální náklady ji vlastně dostat klidně k milionům lidem, možná k celé české populaci, která je na internetu,” dodal Dočekal.

Bohužel česká vláda a média nedělají nic pro to, aby se nesmysly na internetu nešířily. Dokonce někdy dávají prostor bývalým nebo současným vládním představitelům, kteří poté vypouští neuvěřitelné věci. “Například zubař Roman Šmucler, ten je známý tím, že je na sociálních sítích neuvěřitelně činný. Dává tam fantasmagorie a příspěvky, kdy něco napíše, na něco se odvolává a v tom příspěvku je vlastně pravý opak,” popisuje expert. “Nevím jestli to dělá záměrně nebo jestli s věkem místo zmoudření přišlo něco opačného,” dodává Daniel se smíchem. Totéž podle Dočekala dělá česká vláda, konkrétně Andrej Babiš, který když se objeví v televizi, tak následuje hora dezinformací. “Kdykoli, cokoli řekne, že nebude, tak to stejně nakonec bude, takže rovnou to můžeme brát opačně,” popisuje.

Zajímavé ale je, že Babiš většinou dá na své fanoušky na sítích. “Možná je to promyšlená taktika a je to cíl, jak tuhle zemi zlikvidovat nebo je to běžná situace a ten chlap, který tomu velí nemá dostatečnou vůli, říká expert na sociální sítě. Podle Dočekala by právě politici měli se sociálními sítěmi nakládat úplně jinak. Měli by si dopředu vymyslet strategii, taktiku a mít ji podloženou argumenty a ne po zveřejnění teprve všechno začít realizovat a měnit svůj názor. Lobbing tu byl sice vždycky, ale dneska je tu tzv. sociální lobbing. “Stačí jeden silný křikloun na síti a premiér země okamžitě otočí kormidlem,” dodává.

Musíme počítat s tím, že vliv sociálních sítí bude nadále stoupat. “Všechna komunikace se postupně z Facebooku přesouvá na Instagram, máme tady hrozbu TikToku a Twitter a sice lidé jsou z Facebooku unavení, ale pořád tam jsou a budou ty dvě třetiny populace, kteří mají hlad po informacích,” říká Dočekal. Lidé by tak neměli číst všechno a informace si zkusit ověřit jinde. “Nechejte si tam jen to, co vám dělá dobře a většinu informací berte s rezervou,” doplňuje expert sociálních sítí.