JAK SE NEZBLÁZNIT Z MATURITY – ROZHOVOR S ALŽBĚTOU PROTIVANSKOU

  • Co dnešním studentům nejvíc chybí?

Dnešním studentům nejvíc chybí schopnost zjednodušovat, tedy rozčlenit velké množství informací do vzájemně propojených souvisejících celků. Studenti se často spíš snaží hodně se toho naučit a nejlépe to rychle zapomenout. Souvisí to také s tím, že pochybují o tom, že informace ze školy reálně využijí v životě. Za každou novou informací bychom měli hledat její praktické využití v našem životě a měli bychom ji „zavěsit“ do sítě našich stávajících poznatků. Jedině tak tam zůstane a my budeme mít pocit, že se zabýváme něčím smysluplným.

  • Co si naopak myslíte, že je silná stránka dnešních studentů?

Silnou stránkou je určitě schopnost rychle vyhledat potřebné informace a zpracovat je originálním způsobem. Lidé čím dál víc využívají internetu, aplikací v chytrých telefonech, vzdělávacích videí nebo rozhovorů přímo s odborníkem na dané téma. Je úžasné, že začínáme být v přístupu k učení a vzdělávání svobodnější a dovolíme si získávat nové informace netradičními způsoby.

  • I vy jste nedávno natočila video kurz Jak se nezbláznit z maturity, který má maturantům pomoci psychicky se na maturitu připravit. Proč?

Chtěla bych změnit vnímání toho, že psychologie a terapie je věc, ke které utíkáme, když už máme opravdu vážné problémy. Psychologie nám přináší uchopitelné nástroje, jak vyzrát na život každý den. Maturita je pro mnoho lidí první důležitou metou v životě. Kurz Jak se nezbláznit z maturity vznikl přesně pro to, aby praktické kroky, kterými můžeme uklidnit, postrčit nebo namotivovat sami sebe, mohlo využít co nejvíc studentů. Natočili jsme ho s LearnTube.cz a je přístupný zdarma.

  • Jak by podle Vás měl vypadat poslední večer před zkouškou?

Poslední večer před zkouškou bychom se už neměli pokoušet biflovat poslední otázky nebo si opakovat celou látku. V tuto dobu býváme nejvíc ve stresu a mozek může mít tendenci informacemi získanými ve stresu „přepisovat“ ty, které jsme tam v uplynulých dnech a týdnech pracně uložili. Doporučuji si sám pro sebe vytvořit „rituál superhrdiny“. Mluvím o něm ve video kurzu Jak se nezbláznit z maturity. Jde o kombinaci uklidňujícího dýchání, motivačního zatínání pěstí a postoje, který našemu mozku pomůže naladit se ze strachu a úzkosti do bojovného módu úspěšného maturanta. Zkuste to i před jinou náročnou životní situací, tohle prostě funguje.

  • Co si myslíte o „svatém týdnu“? Není to pro mozek příliš velký nápor? Co si myslíte o nárazovém učení?

Svatý týden by měl být ideálně dobou pouhého opakování. Všichni víme, že realita je často jinde a my se snažíme zvládnout látku za uplynulé čtyři roky během pár dní. Určitě doporučuji vložit v takové situaci větší úsilí do zpracování látky než do jejího opakovaného čtení a pokusům o memorování. Zpracováním myslím vytváření nákresů, tabulek, myšlenkových map a souvislostí mezi tím, co se chci naučit a co už mám bezpečně uloženo v dlouhodobé paměti. Mozek tak se studovanou látkou zažije kreativní práci, kterou si zapamatuje daleko lépe než pouhé opakované čtení.

  • Je nějaký rozdíl v tom, jak se psychicky připravit na písemnou nebo ústní zkoušku?

Ústní zkouška je pro mnoho lidí větším stresem, protože znejistí z toho, zda neselžou v osobním kontaktu se zkoušejícím. Máme strach, že se budeme červenat nebo potit, nebo že se zakoktáme. Důležité je si uvědomit, že tímto strachem trpíme úplně všichni. Zkuste mozku už ve dnech před zkouškou servírovat detailní představu toho, jak s klidem přicházíte ke zkoušce, bravurně odvyprávíte otázku a úspěšně složíte celou maturitu. Protože se představy zpracovávají ve stejných centrech jako reálné zrakové vjemy, mozek bude mít pocit, že jde do známé situace a nebude tolik nervózní.