Je tu Světový den srdce. Zařaďte rostlinné tuky!

Proč by prevence onemocnění srdce a cév měla nás Čechy obzvlášť zajímat?

Předposlední zářijový den si připomínáme Světový den srdce. Choroby srdce a cév jsou v České republice nejčastější příčinou smrti, a to u mužů i u žen. Na tato takzvaná kardiovaskulární onemocnění umíráme dvakrát častěji, než je evropský průměr. Jak jim předcházet?

Jednu z klíčových rolí v prevenci chorob srdce a cév hraje strava. Špatný způsob stravování a nedostatek pohybu mohou vést k vysokému krevnímu tlaku, obezitě, vysokému cholesterolu a jiným rizikovým faktorům kardiovaskulárních onemocnění.

Klíč ke zdravému srdci leží na talíři

Důležité je dbát na pestrou, vyváženou stravu, která by s ohledem na naše srdce a cévy měla zahrnovat i kvalitní tuky. Ty mají v našem jídelníčku tvořit kolem 30 procent z celkového denního příjmu energie.

Dvě třetiny denního příjmu tuků by měly tvořit ty rostlinného původu s nízkým podílem nasycených mastných kyselin. Mají značný vliv na hladinu cholesterolu v krvi, a proto by měly mít přednost před živočišnými tuky. „Hlavní výhodou tuků rostlinného původu je nízký obsah nasycených mastných kyselin, a naopak vyšší obsah nenasycených mastných kyselin, které podporují snižování hladiny cholesterolu v krvi. Jsou tedy účinnou prevencí vzniku kardiovaskulárních chorob,“ říká Soňa Vojtíšková, nutriční terapeutka pracující metodou Systém asistovaného hubnutí. „Do jídelníčku doporučuji jejich denní zařazení, ať již ve formě konkrétních surovin, jako jsou ořechy, semínka, olivy či avokádo, nebo v podobě margarínů a olejů,“ doplňuje Soňa Vojtíšková.

Galerie