Frekvence 1 radí: Dbejte na pitný režim dětí!

Pro děti je správný pitný režim ještě důležitější než pro dospělé. Proto se dnes zaměříme na to, jak by měl dětský pitný režim vypadat.

Tekutiny jsou pro lidské tělo nenahraditelné a zastávají mnoho funkcí: tvoří prostředí pro metabolické děje, rozpouští se v nich většina živin, zvýšeným pocením při sportu nebo v horkém prostředí přispívají k tepelné rovnováze, dodávají tkáním kyslík a další potřebné látky. Zároveň působí příznivě při trávicích procesech a odvádí z těla zplodiny.

Ideální množství

Zatímco dospělí mají vypít denně kolem dvou až dvou a půl litru tekutin, dětský organismus má potřebu tekutin větší. Je totiž tvořen větším podílem vody, než organismus dospělého člověka. Množství tekutin pro dítě závisí na jeho věku a tělesné hmotnosti.

Obecně ale platí, že čím je dítě menší, tím více tekutin potřebuje na jeden kilogram své váhy. U batolat je to 100-160 ml/kg, u dětí od dvou do pěti let 80 do 120 ml na kg. Školák na prvním stupni by měl vypít cca 60 – 80 ml na kilogram své váhy a na druhém stupni 50 – 70 ml na kilo. Přesně se ale nedá říct kolik tekutin má dítě vypít. Přihlížet musíte i k tomu, jaké je počasí, zda má či nemá dítě fyzickou zátěž a také v jakém je zdravotním stavu.

Co pít?

Důležité je nejen množství, ale také kvalita toho, co děti pijí. Pode doktorky Kateřiny cajthamlové je nejvhodnější čistá neperlivá voda, bylinné čaje, džusy ředěné vodou a zelený čaj.

Pokud tělu dodáte méně tekutin, než potřebuje, začne vám dávat signály. U dětí mohou být výraznější než u dospělých. Nejčastěji se dehydratace projevuje přehřátím a bolestí hlavy. Dbejte na to, že u dětí k dehydrataci dochází daleko rychleji než u dospělých. Je u nich totiž vyšší jak příjem tekutin, tak jejich výdej.