Volba spotřebitelů ocenila zdravé výrobky

Již osmnáctým rokem se v rámci programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka oceňují produktové novinky a inovace na českém trhu. Letos se o prestižní titul ucházelo 153 nových a inovovaných výrobků. Rozděleny byly do 37 potravinářských a 13 nepotravinářských kategorií. V soutěži se nově objevila například kategorie Doplňky stravy na pánskou potenci. Ocenění převzali výrobci na slavnostním galavečeru v pražském Kině Lucerna.

V programu je stále patrnější reakce na zájem spotřebitelů o zdravější životní styl. Vedle v loňském roce poprvé uvedené kategorie Speciálních potravin tak byla zařazena i kategorie Veganské a vegetariánské potraviny, protože i tyto potraviny se v poslední době těší čím dál větší oblibě. Tyto kategorie respektují moderní výživové trendy, snižují obsah cukru či vyřazují například palmový olej a oslovují nevelkou, nicméně rostoucí skupinu vegetariánů či veganů. Tento trend bude nadále ve výrobkových inovacích růst.

Základ tvořila data od čtyř tisíc spotřebitelů

Podkladem pro udělení ocenění se staly výsledky průzkumu společnosti Nielsen na reprezentativním vzorku čtyř tisíc respondentů s cílem zjistit, který z výrobků v každé kategorii považují čeští spotřebitelé za nejlepší. Absolutním vítězem, tedy produktem, který dopadl v celkově nejlépe, se staly žvýkačky Mentos Pure Fresh společnosti Perfetti Van Melle Czech Republic. „Jsme šťastní, že jsme vyhráli. Věříme, že náš výrobek si ocenění spotřebitelů zasloužil nejen proto, že má krásný design, ale je i výborný uvnitř, a také proto, že dlouho vydrží a úžasně osvěží,“ sděluje Jana Nová, brand manager značky Mentos. Tento produkt se stal nejen absolutním vítězem, ale také vítězem v kategorii Žvýkačky. Sílí také vliv privátních značek, které spotřebitele čím dál tím více zaujímají svým vzhledem, ale také kvalitou. V soutěži si ocenění v případě retailových řetězců odneslo hned 12 privátních výrobků. V kategorii Masa a masné výrobky uspěl produkt Kaufland mleté maso. „Mletá masa jsou velmi oblíbená u našich zákazníků. Sázíme na kvalitu a čerstvost. Máme vlastní masozávod v Modleticích u Prahy, kde produkujme naše mastné výrobky už 15 let,“ komentuje úspěch Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika.

Výrobci a distributoři mohli do letošního ročníku programu přihlásit své inovace z oblasti rychloobrátkového zboží, doplňků stravy a OTC produktů (s výjimkou tabákových výrobků), které byly na český trh uvedeny v období od ledna 2017 až do konce května 2018. V případě doplňků stravy si ocenění odnesl Pangamin. „Nevěděli jsme, že dopadneme tak úspěšně. Záleží na spotřebitelích, ale přáli jsme si to a přišlo to. Pangamin letos slaví 60 let od svého vzniku a svoje výročí úžasně oslavil touto cenou. Domnívám se, že mezi spotřebiteli je hluboce známý, a jsme rádi, že byly oceněny jeho inovace, které jsme vložili do jeho nové řady,“ uvádí Radek Sajvera, předseda představenstva společnosti Rapeto. Uznání se dočkal také nepotravinový výrobek, který však slouží k balení potravin. Kategorii Potřeby pro domácnost tak ovládla Fino potravinová fólie easy cut. „Náš výrobek je inovativní, ojedinělý na trhu a spotřebitelé o něj mají zájem. Domníváme se, že naše fólie uspěla z tohoto důvodu, že se snadno rozmotává a odtrhává na jakémkoliv místě, a to i bez použití nože či nůžek. Stále pracujeme na rozvoji a obměně výrobků v našem portfoliu, a to jak z hlediska změny designu, tak i z hlediska technologií při vývoji produktu,“ doplňuje Milan Stránský, key account manager společnosti Sarantis Czech Republic. U kávy je stále více viditelný trend posouvání spotřebitelů k prémiovějším druhům, a tak v této kategorii letos ocenili výrobky značky Mövenpick of Switzerland. „Náš produkt je kvalitní, a i přesto, že jsme s ním na tuzemském trhu pouze šest let, získává si mezi koncovými spotřebiteli velmi velkou oblibu,“ potvrzuje Marek Říha, sales manager společnosti J. J. Darboven.

Úspěchem v programu práce nekončí

Oceněné firmy chtějí dostat úspěch, kterého dosáhly, mezi kupující a také k maloobchodníkům. „Kromě tradičních kanálů chceme o ocenění dát vědět také v outdooru,“ prozrazuje Jana Nová. S oceněním je tak nutné začít pracovat ihned, proto se již nyní spouštějí marketingové kampaně, které mají za cíl podpořit oceněné výrobky. „Našim zákazníkům budeme výhru prezentovat okamžitě,“ sděluje Milan Stránský. Nevyužít potenciál marketingového programu by byl hřích. Produkty, které spotřebitelé znají, se totiž dobře prodávají, a proto by měly mít své místo v regálech. „Budeme informovat všechny nákupčí v řetězcích, a navíc se u oceněných káv budeme snažit domluvit viditelnost označení na regálech,“ informuje Marek Říha.

Data společnosti Atoz Marketing Services navíc potvrzují, že značku zná téměř polovina českých spotřebitelů, červené logo na obalech produktů tak budí důvěru, se kterou zákazníci vkládají produkt do nákupního košíku.