FOTO: Benetton má 80! Tyhle provokativní reklamy jej proslavily

13. května 2015·Životní styl·Luboš Procházka

Luciano Benetton slaví dnes 80. narozeniny. Zakladatel oděvního gigantu jako kluk nabízel pletené svetry své sestry a časem i díky netradičním nápadům vybudoval oděvní impérium.

Desetiletý Luciano prodával noviny a mýdlo na nádraží v Trevisu, když jej napadlo zpeněžit koníček své sestry, která dokázala rychle a na slušné úrovni plést. Koupili starší pletací stroj a po rychlém úspěchu v roce 1965 založili firmu, kam přibrali i bratry Gilberta a Carla.

Konkurenty předstihli zavedením technologie, která umožňovala barvit vlnu až na konci výrobního procesu. Zářivé pastelové barvy se staly firemním symbolem a v roce 1984 vznikla značka United Colors of Benetton. Tu poznal brzy celý svět díky šokujícím reklamním kampaním, jenž měl na svědomí Oliviero Toscani.

Ten přišel s myšlenkou reklamní fotografie, která se na rozdíl od ostatních nesoustředila na výrobek, ale na boření společenských tabu. Mnich líbající jeptišku vzedmul vlnu protestů v Itálii. Černá matka kojící bílé dítě zase popudila země, jež poznaly otroctví a kolonialismus, a šokovalo i zkrvavené oblečení mrtvého chorvatského vojáka.

Kampaň ale zabrala a díky expanzi a růstu zisků se Benettonovi vyšvihli mezi nejbohatší klany v Itálii. A rozšířili své aktivity i mimo módu. Ve formuli 1 měli vlastní stáj, patří jim i basketbalový a ragbyový tým. Rodina vlastní podíly v provozovateli dálnic Autostrade, v řetězci restaurací, investuje do hotelového průmyslu. 

Benetton Group je aktivní ve 120 zemích, kde provozuje přes 6000 obchodů. V roce 2013 činily příjmy holdingu 1,6 miliardy eur, vedení firmy převzal na jaře 2012 Lucianův nejstarší syn Alessandro (narozen 1964).

Životní styl - další články

Doporučujeme