FREKVENCE 1 RADÍ: 5 chyb, které vás vyřadí při pracovním pohovoru

24. února 2016·Životní styl·Luboš Procházka

Pracovní pohovor je vždy poněkud stresová záležitost. Jde o hodně a tak je důležité udělat na zaměstnavatele dobrý dojem. Proto vám Frekvence 1 přináší 5 chyb, které mohou váš pohovor negativně ovlivnit.

Nepřipravenost kandidáta

Předtím, než na pohovor vyrazíte, nastudujte si veškeré dostupné informace o společnosti, její firemní kultuře i o pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Nejlepším zdrojem je internet. Každá společnost má své webové stránky. „Nebojte se ptát – dokážete tak svou angažovanost a zájem, zároveň ale nepokládejte zbytečné otázky. Zajímejte se o věci, které se týkají přímo dané pracovní pozice.“ radí ředitelka pracovního portálu Profesia.cz Zuzana Lincová.

Pozor na základní pravidla slušnosti

Zní to jako zbytečnost, ale nezapomeňte pozdravit a představit se. Dostavte se na pohovor dostatečně včas, příliš velký předstih ale také není žádoucí. Pokud přijdete na poslední chvíli, sami sebe vystresujete a zpoždění bude signálem, že jste se spolehlivostí na štíru. O úspěšnosti občas rozhodují nečekané věci – arogantní chování k recepční, ostatním čekajícím kandidátům, přílišná hlučnost nebo nedostatky v hygieně. Emoce držte na uzdě.

Důležitý první dojem

Nepodceňujte v žádném případě první dojem, většina personalistů si ho vytvoří během pár minut a často není možné ho napravit. Důležitou roli hraje nejen co říkáte, ale také jak to říkáte a jste-li přesvědčiví. Tón hlasu, řeč těla, způsob podání ruky, neverbální komunikace, ale také oblečení – to vše přispívá k celkovému dojmu. Oblečení přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte – měli byste působit vkusně, upraveně a zodpovědně.

Zdravé sebevědomí je nutné, ale pozor na aroganci. Ta je velký problém. „Věřte si, nevystupujte jako hromádka neštěstí, snažte se udržovat oční kontakt, projevte zájem o to, co vám protějšek říká. A nezapomeňte na úsměv, pomůže překonat počáteční rozpaky,“ radí Zuzana Lincová.

Překrucování faktů nebo přímo lhaní

Nevymýšlejte. Nepřekrucujte. Nepřibarvujte. Většinou se znalosti prověřují v praxi a lež vyjde brzy najevo. Buďte upřímní, ukažte, že máte o danou pozici opravdu zájem a případné chybějící znalosti si rádi doplníte. Nejsnadněji personalista odhalí lež týkající se znalosti cizích jazyků. Buď při konverzaci nebo v testu.

Nevhodné řeči

Mluvte pouze k věci a nejlépe když se vás zeptají. Pokud si začnete s personalistou nezávazně povídat, pravděpodobně prozradíte skutečnosti, které měly raději zůstat skryté. Pokud se týká nevhodných témat – především nezačínejte tím, že se zeptáte na výši platu benefity a odměny, případně placení přesčasů. Na vaši představu ohodnocení se personalista jistě dřív nebo později zeptá.

„Na otázku platu byste ale měli být připraveni – doporučujeme mít povědomí o platové hladině v daném oboru a pozici. Podle našich zkušeností se Češi spíše podceňují – řeknou si o nižší plat než je zaměstnavatel ochotný nabídnout,“ uvádí Zuzana Lincová.

Nepomlouvejte ani své bývalé zaměstnavatele a šéfy. Přesto, že váš hněv může být odůvodněný, budoucí zaměstnavatel nabude dojmu, že po nějakém čase budete takto mluvit i o něm.

Životní styl - další články

Doporučujeme