Jaká je ideální doba na cvičení? Podle vědců nejvíce kalorií spálíme večer

Většina lidí si zacvičí buď ráno, nebo odpoledne. Jen málokdo se asi uchyluje k tomu, aby si dal do těla krátce před spaním. Podle nejnovějších studií se ale zdá, že nejpříhodnější dobou pro cvičení je právě večer. Mohou za to změny, kterými naše tělo prochází v rámci přirozeného biorytmu.

Podle dvou nedávno zveřejněných vědeckých studií by nejlepší dobou, kdy si dát trochu do těla, mohl být večer. “Čekali jsme, že cvičení, stejně jako další formy modifikace naší fyziologie, budou přínosnější nebo efektivnější během různých částí dne a noci,” uvedl Paolo Sassone-Corsi, ředitel Centra pro epigenetiku a metabolismus na Californské univerzitě v Irvine, a vedoucí autor studií pro server Healthline.

“Jen jsme nevěděli kdy, a jednoduchý fakt toho, že jsme toto provedli, demonstruje, že samotné vnitřní hodiny lze přeprogramovat cvičením ve dne nebo v noci. Čekali jsme to, ale výzkum nikdy nebyl proveden,” řekl Sassone-Corsi.

Obě studie zkoumali laboratorní myši a 12 lidí. U myší, jakožto nočních tvorů, se ukázalo, že nejvíce profitují z fyzické zátěže během období ke konci své denní aktivity, tzv. “myšího večera”.

“Známe řadu věcí, které se mění z hodiny na hodinu. Některé hormony se mění spolehlivě. Každý má vestavěné vnitřní hodiny,” popsal Steven Feinsilver, ředitel oddělení spánkových poruch v nemocnici Lenox Hill v New Yorku.

“Ovlivňuje to více věcí, než jen spánek. Spousta hormonů se mění v závislosti na čase. Růstový hormon se produkuje uprostřed noci, zatímco kortizol je produkován brzy ráno,” vysvětlil Feinsilver. Na základě těchto změn v rámci cirkadiánního rytmu je možné určit denní dobu, která nejlépe funguje pro specifické cvičební cíle.

“Pro hodně lidí obecně je velmi těžké zacvičit si energický aerobik pozdě večer a jít spát,” upozorňuje Feinsilver. “Může to být skvělý čas k pálení kalorií, ale může pak být velmi obtížné usnout. Ne pro všechny, ale pro řadu lidí ano,” varuje lékař. Odborníci navíc upozorňují, že pokud se kdokoli rozhodne začít cvičit v čase, na který jeho tělo není zvyklé, jeho biorytmus by se tím mohl na čas rozhodit.

?>