Jan Piťha: Máslo a sádlo nahraďte margarínem. Spotřebováváme nadměrné množství živočišných tuků

U příležitosti Světového dne srdce zavítal do pořadu Press klub na Frekvenci 1 profesor z pražského IKEMu, vědecký sekretář České společnosti pro aterosklerózu a předseda Fóra zdravé výživy Jan Piťha. Podle něj mají Češi v péči o své zdraví ještě velké rezervy. Nejdůležitější je podle něj omezit živočišné tuky a jednoduché cukry. 

Zdravé stravě je věnována čím dál větší pozornost, řada z nás ale stále v běžném životě její zásady příliš nedodržuje. Podle toho také mnohdy vypadá naše zdraví.

“Dva hlavní hubitelé lidstva na severní polokouli jsou přebytek živočišných tuků a nadbytek jednoduchých cukrů. Pokud bychom přidávali místo živočišných rostlinné tuky, tak si myslím, že se tu za pár let nemáme o čem bavit,” je profesor Piťha přesvědčen a dodává, že by se populace posunula do tak nízkého rizika, že ateroskleróza a z ní vyplývající zdravotní potíže by se staly vzácnými chorobami.

Realita je ovšem taková, že podobných onemocnění naopak přibývá. Recept na změnu současné situace je přitom podle něj jednoduchý. “Kdybych měl tu moc, na prvním místě bych zakázal sladké nápoje. Co se málo ví, tak velké množství jednoduchých cukrů obsahuje i bílé pečivo,” uvedl odborník.

Nejdůležitější je podle něj zařadit do jídelníčku rostlinné tuky. “V zásadě se tomu říká margaríny. Raději tomu ale říkáme rostlinné tuky. Jsou takové fámy, že se vyrábí různým ztužováním a podobně, ony se teď ale spíše lisují skutečně z kvalitních rostlinných tuků. Cholesterol snižují zhruba o 10 procent, a to i ten zlý. Takže v zásadě je doporučujeme místo másla nebo místo sádla,” popsal.

Mnoho lidí je přesvědčeno, že máslo a sádlo jsou naopak zdraví prospěšné. Tak to ale podle Piťhy úplně není. “Naše dieta má v sobě tolik živočišných tuků, že to máslo a sádlo jsou navíc. Kdybychom byli všichni vegetariáni, tak si myslím, že jednou denně malinko másla nebo sádla na chleba by nevadilo, ale tím, že my spotřebujeme během dne hodně živočišných tuků, tak to máslo a sádlo jsou skutečně na tom chlebu navíc,” varoval.

O něco lépe z pomyslné soutěže pak vychází sádlo. “Sádlo je za určitých podmínek snad o něco zdravější, než máslo. Má lepší složení takzvaných mastných kyselin či tuků. Rozhodně bych ale preferoval ty rostlinné tuky před oběma, před máslem i před sádlem,” uvedl profesor a doporučil, aby lidé rostlinné tuky používali i při smažení. V takovém případě je ale potřeba dávat si pozor, aby se tuk nepřepálil.