Povinné svícení v Evropě

V Evropě je povinností jezdit s osvětleným vozidlem ve třinácti členských státech EU. V Litvě, Polsku a Slovensku stačí ve dne svítit jen v zimním období. V Maďarsku a Itálii platí povinnost svítit celoročně pouze v úsecích mimo obec. Třetím případem je povinné svícení na označených komunikacích celoročně, jako například v Portugalsku. Tady jsou silnice označené speciálními dopravními značkami, které na tuto povinnost upozorňují.

Povinné svícení snižuje riziko nehody

Odhaduje se, že zavedení povinného svícení v EU znamená ročně záchranu 2400 lidských životů a bezmála 70 tisíc zraněných. Jinými slovy, je podstatné, aby byly automobily, a ještě více motocykly, dobře vidět. 

Kontrolujte světlomety

Před každou jízdou zkontrolujte, že máte v pořádku všechny žárovky.

„ Auto, které jede bez světel za rozsvíceným autem, je pro protijedoucí vozidla v podstatě neviditelné. Stejně tak pozor na prasklou žárovku na vnitřní straně auta. Se zavedením povinného svícení se řidiči naučili vnímat jen světlomety, a i za bílého dne mohou mít pocit, že proti jeden jen motorka… začnou předjíždět a k nehodě je velmi blízko,“ říká Martin Farář z BESIPu.

Výrazné barvy jsou bezpečnější

První krok bezpečnosti můžete udělat už při nákupu auta. Vybírejte výrazné barvy, jsou lépe vidět. Naopak tmavé, jako je černá, modrá, tmavě zelená, ale i odstíny stříbrné barvy blížící se barvě vozovky jednoduše splynou s okolím a snadno je přehlédnete. Nejvhodnější je barva červená, žlutá nebo bílá.

Svícení a spotřeba

Chcete ušetřit, a proto nesvítíte? Zbytečně riskujete, a přitom ve spotřebě se to téměř neprojeví. Taková klimatizace vám zvýší spotřebu podstatně víc než pár rozsvícených žárovek. „Se zapnutou klimatizací se vám spotřeba zvyšuje průměrně o 1 litr na sto kilometrů. Rozsvícené světlomety zvyšují spotřebu maximálně o deci,“ Dodává Martin Farář.