RADY FREKVENCE 1: Jak přežít současná vedra

Současné teploty lámají rekordy. Dnes má být 38, ale možná i víc. Takové  horko je opravdu nebezpečné. Jak se bránit a čemu se vyvarovat?

Utečte před Sluncem

Při teplotách nad třicet stupnů určitě omezte tělesnou zátěž. I když i bez ní může snadno dojít k přehřátí organismu. Přímému Slunci  se pokud možno úplně vyhněte od 11 do 16 hodin. V té době jsou totiž hodnoty nebezpečného UV záření nejvyšší.  

Ani v autě dlouho nezůstávejte. Děti byste v těchto parnech vůbec neměli vozit, to stejné platí i pro starší a nemocné lidi a psí miláčky.  Pár minut za sklem rozpáleného  auta je může zabít! 

Voda, voda a zase voda

Vyvarujte se kofeinu a vlijte do sebe velké množství vody, ideálně je dostat do sebe postupně minimálně tři litry vody denně. Když nepijete, klesne vám tlak a snadno se vám udělá na omdlení. Nápoje  by neměly  být ledové, ty osvěží organismus jen na chvíli a přichází po nich nával horka. Lepší je pít nápoje vlažné či dokonce teplé. Uhasí žízeň a tělo zchladí na delší dobu. 

Ráno i večer se osvěžte ve sprše

Pomůže vám dát si ráno a večer sprchu, stačí vlažná voda. Ve studené by tělo mohlo utrpět teplotní šok. Přes den pomáhá otírat si obličej vlhkým hadříkemaomývat ruce v chladné vodě. Příjemným zchlazením je i ponořit nohy do lavoru s chladivou vodou.

Větrejte v noci a přes den nechte závěsy a žaluzie zatažené

Hlavně během nočních  hodin je uvnitř chladnější vzduch než venku a vznikne tak průvan. Zvlhčuje vzduch vodou, suchý vzduch totiž horko násobí.  Před odchodem z domova zatáhněte  závěsy a žaluzie.  I přes den by okna měla být zastíněna.

Pokud vám slunce praží do oken celé odpoledne, vyzkoušejte trik s mokrým prostěradlem, které ráno po zavření oken umístíte před ně. Do místnosti se tak dostane vlhkost, která místnost alespoň trochu ochladí. 

V noci spěte sami s větrákem

Pokud vás trápí vyhřátý byt i v noci a nemůžete spát, zkuste si dát odpoledne na pár hodin pyžamo do mrazáku. Stejně tak se doporučuje vložit do lednice či mrazáku i polštář.

V noci spěte pokud možno sami, nepřikrývejte si nohy a nechte zapnutý větrák. Nenatáčejte ho přímo k posteli, ale do prostoru. Před větrák můžete také umístit kostky ledustejně dobře funguje také rozprašovač vody. 

Vlasy si nesušte

Pokud si před spaním myjete vlasy, vyplatí se je nesušit. V létě vás ochladí a snáze usnete. Stejně tak můžete usínat s navlhčeným ručníkem za krkem či na čele. Před spaním nepijte alkohol, hrozí dehydratace organismu. Nezapomínejte na lahev s ledovou vodou vedle postele. 

Na Sluníčko si vezměte sluneční brýle, pokrývku hlavy a krém na opalování.