Ženské časopisy ženám škodí

27. července 2015·Životní styl·Luboš Procházka

Zatímco dříve byl v ženských časopisech prezentován ideál ženy hospodyňky, dnes se tam skví ideál ženy krásky. Výsledek je však v obou případech stejný – žena je nucena usilovat o něco, co jí není vlastní, co není důležité a co jí ve své podstatě škodí.

Obraz šťastné hospodyňky

Být správnou ženou znamenalo ještě v polovině dvacátého století být dobrou hospodyňkou. Změna přišla až s vydáním knihy Feminine Mystique (1963), kterou napsala Betty Friedan. Dílo této autorky upozornilo na fakt, že obraz šťastné ženy, která se stará o manžela a děti a na své potřeby a zájmy nebere ohled, je pouze ideálem, ale nikoliv skutečností.

Ideál ženy hospodyňky, který podporovaly ženské časopisy, reklamy, televizní pořady i filmy, se tak stal minulostí. Nahradil ho obraz štíhlé modelky. Časopisy přestaly na ženy vyvíjet tlak, aby kupovaly věci pro domácnost a zázračné čisticí prostředky, a začaly jim místo toho nabízet kosmetiku. Na místo nikdy nekončící práce v domácnosti nastoupila nikdy nekončící práce na kráse.

Obraz štíhlé modelky

Dnes je v dívčích a ženských časopisech prezentován ideál krásy a ženy jsou nuceny se s ním porovnávat. Ačkoliv tento ideál nemá žádný předobraz ve skutečnosti (hojně je využíváno retuše, modelky jsou po plastických operacích…), je prezentován jako něco, co existuje a čeho je nutné dosáhnout.

Ženy prezentované v časopisech jsou vždy mladé, krásné a štíhlé. Starší ženy jsou ignorovány, časopisy se tváří, že neexistují. Pokud už takové ženy časopisy zobrazí, vždy se pomocí make-upu a různých technik snaží, aby vypadaly krásně  – tedy mladě. Krása je s mládím neodmyslitelně spojena.

Dále je ženská krása spojena se sexualitou. Ženy pak nabývají dojmu, že chtějí-li dosáhnout uspokojení, musí vypadat tak jako ženy na obrázcích.

Na vině jsou peníze        

Krásné ženy (a dříve ženy hospodyňky) jsou v časopisech přítomny v první řadě z ekonomického důvodu –  kvůli inzerentům. Zatímco dříve bylo třeba prodat prostředky na mytí nádobí, dnes je třeba prodat drahé krémy na vyhlazení vrásek.

Ženy jsou časopisy podporovány v tom, aby spoustu času, který by mohly využít lépe, věnovaly péči o svůj vzhled. Zároveň je ženám neustále naznačováno, že stále mají co zlepšovat, že stále ještě nejsou dokonalé.

Na to, že je s ženami manipulováno, lže se jim a jejich životy se stávají obtížnějšími a náročnějšími, nikdo nemyslí, stejně jako na to, že přiblížit se ideálu krásy je pro většinu žen nemožné a že jejich sebevědomí tím zbytečně trpí.

Článek je součástí projektu Pro Fair Play. Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.

Životní styl - další články

Doporučujeme