BLACK FRIDAY: Není sleva jako sleva! Na co si dát při nakupování pozor?

Českem nyní hýbe slevová akce známá jako Black Friday, čili Černý pátek. Převážně internetové obchody lákají potenciální zákazníky na slevy až 80 % na zboží od elektroniky až po oblečení. Jedná se ale skutečně o slevy?

Ačkoli je ve Spojených státech amerických, odkud je slevová akce převzatá, Black Friday pouze jeden den, čeští obchodníci si tento čas a první předvánoční nakupování upravili podle svého. Některé obchody mají zboží za akční ceny týden, jiné zase o něco déle. Černý pátek letos připadá na 23. listopadu, což je pro většinu obchodů poslední den, kdy poskytují na vybrané zboží slevy. Některé e-shopy, jako například Alza.cz, končí až o dva dny později, tedy na konci víkendu.

Odborníci však varují, že zboží v akci nemusí být ve skutečnosti vůbec levné. Pro obchodníky je zkrátka důležité, aby pomocí této akce, jako je například Black Friday, přilákali lidi do svých obchodů. Obchodníci velmi rádi zboží před slevovou akcí nadsadí, aby posléze z těchto nadsazených cen vypočítali slevy. “Existují případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat,” upozornil Lukáš Zelený z právního oddělení v tiskové zprávě spotřebitelské organizace dTest. Podle něj je i důležité si hlídat konečnou cenu po slevě, protože vypočtená cena se může u obchodníků lišit.

Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout zákazníkům slevy, jsou takzvané Black Friday edice. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie.

Zásadním problémem Black Friday edicí jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení. “Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo. Zde ale platí, že vystavená nabídka i ve formě fotografie je pro obchodníka závazná,” prozradil Lukáš Zelený.

Na problém však mohou zákazníci narazit i v kamenných prodejnách. Někdy se totiž stává, že cena na zboží nebo na regálu, která je pro obchodníka závazná, nesouhlasí s namarkovanou cenou. “Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité,” uvedl Zelený s tím, že pokud nebude chtít prodejce zboží prodat za slíbenou cenu, je rozumné se poohlédnout v jiném obchodě.