Evropská komise navrhuje povinné ručení pro dětská elektroautíčka

Evropská komise navrhla změnu směrnice, podle níž by se povinné ručení mělo vztahovat nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka. ČTK o tom dnes informovala Česká asociace pojišťoven, která usiluje o řešení, jež umožní v ČR tuto povinnost vyjmout nebo zmírnit.

Návrhem komise se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada EU. Povinným ručením by podle jejího vyjádření měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech EU. “Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,” uvedl ředitel asociace Jan Matoušek.

Návrh EK má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech EU stejně.

Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,” uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.

V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. “Také zajištění rovnosti všech občanů EU v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V ČR je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,” podotkla Žulavská.

Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu. Například se tak zkušený 40letý řidič nebude muset pojišťovat za podmínek, které by u nás dostal i úplný nováček,” řekl ČTK specialista Chytrého Honzy Tomáš Čáp. Souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. “Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,” dodal.

Až bude směrnice schválena Evropskou radou a Parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku EU a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci kterém musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta se ještě v rámci legislativního procesu prodlouží.

Zdroj: ČTK