Filmová studia v USA mají potíže – lidé přestávají chodit do kin!

Filmoví magnáti si lížou rány po létě, kdy se počet prodaných vstupenek v USA propadl o tři procenta a kritici i diváci nespokojeně bručeli nad příšernými filmy. Už přestává být pravidlem, že lidé chodí do kin bez ohledu na to, co se promítá.

Nejčastější stížnosti mířily na příliš mnoho pokračování a remaků. Kritici strhali novou verzi Ben Hura, která vydělala méně než polovinu svého rozpočtu ve výši 100 milionů dolarů (asi 2,4 miliardy korun). Za 170 milionů dolarů natočené pokračování Alenky v říši divů vynesla skrovných 77 milionů dolarů. Mezi další znovu přežvýkané a vyždímané příběhy, které přinesly převážně zklamání, je možné zařadit Želvy Ninja 2, Den nezávislosti: Nový útok či Star Trek: Do neznáma.

Kasovní zisky zachraňovala hrstka velkých trháků v čele s animovaným snímkem Hledá se Dory a Captain America: Občanská válka. Ale zakrýt celkový trend se jim nepodařilo. Součástí problému může být skutečnost, že do kina chodí méně lidí, pokud se nerozhodnou, na co se chtějí jít podívat. Podle společnosti PostTrak, která sleduje názory filmových diváků, se v létě 2014 zhruba 32 procent lidí rozhodovalo, na který film půjdou, až když stáli ve frontě k pokladně multikina. V roce 2015 jejich počet klesl na 28 procent.

„Pokud se lidé nenadchnou pro konkrétní film a nerozhodnou se na něj jít podívat, tak do kina vůbec nemusejí přijít,“ řekl Adam Fogelson, bývalý šéf studia Universal Pictures. A počítat je třeba také s tím, že rostoucí ceny vstupenek, klesající rozmanitost promítaných filmů a okamžitá dostupnost zábavy doma prostřednictvím streamovacích služeb, budou návyky skalních návštěvníků kin nadále nahlodávat.