Konec papírových cenovek? Obchody začínají zavádět ty digitální

V některých velkých obchodních řetězcích v Česku se začaly objevovat elektronické cenovky, které nahrazují ty papírové. Zavádějí je například řetězce Albert, Billa nebo Penny Market, vyplývá z aktuálních vyjádření prodejců pro ČTK. V řadě zemí na západ od Česka je zobrazování cen zboží na displeji přitom již poměrně běžné. Zaměstnanci tak nemusí mimo jiné manuálně vyměňovat desítky papírových cenovek týdně a ceny se automaticky synchronizují s pokladním systémem.

Digitální cenovky začal v tuzemsku testovat řetězec Albert. Pilotní provoz má ve vybraných odděleních hypermarketu v pražském obchodním centru Galerie Butovice. Novinka podle firmy šetří životní prostředí i čas zaměstnanců. Zákazníkům digitální displej vedle ceny přehledně zobrazuje i další informace o produktu, jako je země původu či jakost.

“Digitální cenovky přináší nakupujícím kompletní a pohodlný přehled o jednotlivých produktech. Vedle ceny na displeji přehledně najdou i další údaje včetně výrobce či země původu nebo jakosti produktů,” uvedl Tomáš Kořínek, který má na starosti inovace v obchodech Albert.

Elektronické cenovky jsou jednou z inovací pro letošek i v Penny Marketu. “V rámci pilotní fáze je na vybraných prodejnách instalujeme již v letošním roce, s rozsáhlejším využitím počítáme od příštího roku. Na displeji se budou zobrazovat standardní informace jako na tištěné cenovce, tedy například cena za kilogram, původní cena u akčního zboží, země původu u ovoce a zeleniny,” uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Také obchodní řetězec Billa po úspěšném testování digitálních cenovek plánuje letos jejich zavedení na 11 prodejnách. Kromě ceny a dalších údajů nabídne na displeji i další informace.

“Budeme mít možnost prostřednictvím elektronické cenovky signalizovat končící expirační lhůtu, poslední doplnění zboží a další pro spotřebitele i naše zaměstnance důležité ukazatele,” dodala mluvčí Dana Bratánková.

Například e-shop Alza.cz digitální cenovky používá pouze u vybraných druhů zboží. Postupně ale ve spolupráci s partnery je rozšiřuje i na další zboží ve svých showroomech. “Hlavní pozitivem je okamžitá reakce na změnu ceny. Zajímavá je i úspora času při výměně, šetříme náklady na životní prostředí – tonery, papír, čas zaměstnanců,” uvedla mluvčí firmy Patricie Šedivá.

Zavádění elektronických cenovek podle firmy brání především velká počáteční investice. Zásadní negativa vidí Alza.cz v nebarevnosti displejů a rozlišení. “Navíc jde o poměrně nákladnou investici s dlouhodobou návratností,” dodala mluvčí.

Třeba řetězce Tesco či Lidl aktuálně zavedení elektronických cenovek neplánují, Lidl ale do budoucna jejich využití nevylučuje.

Zdroj: ČTK

?>