Kupujete auto z bazaru? Polovina ojetin měla po koupi skryté technické problémy, ukázal průzkum

Téměř polovina tuzemských zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací skončily z pohledu zákazníka neúspěšně. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA), jehož výsledky má ČTK k dispozici.

Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (15 procent), v motoru (13 procent) a na podvozku (šest procent). Přibližně devět procent zákazníků následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. Náklady na opravu koupených vozidel z druhé ruky se nejvíce pohybují od 20.000 do 50.000 Kč.

V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen desetina prodejců. Pokud ji vůbec obchodník ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

“Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,” uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 procent kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen deset procent prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 procent kupních smluv.

Zdroj: ČTK