Mezi lidmi se těší oblibě hračky z přírodních materálů

18. října 2019·Zprávy·Karolína Stránská

Přírodní, recyklovatelné a biologicky rozložitelné materiály dominují podle odborníků nejnovějším trendům ve výrobě hraček. Nechybí mezi nimi ani dřevěné hračky, které navazují na tradiční českou řemeslnou výrobu. Právě na ně se zaměřují tuzemští výrobci, většinou malé a střední firmy, řekl v rozhovoru s ČTK místopředseda Sdružení pro hračku a hru Jiří Šťastný. V současnosti působí v ČR přes 240 tuzemských producentů hraček. V českých obchodech se však podle Šťastného z více než 80 procent prodává zboží z dovozu.

Hračky, hry, videohry, stolní hry a interaktivní zábavu a jejich nejnovější trendy představují podzimní veletrhy hraček For Toys, videoher For Games a potřeb pro děti a kojence For Babies a Biostyl. Od čtvrtka do neděle se pořádají na výstavišti PVA EXPO Praha v pražských Letňanech.

Obrat více než dvou stovek českých výrobců hraček se podle Šťastného ročně pohybuje kolem 4,5 miliardy korun a více než polovina jejich produkce míří do ciziny. Na českém trhu soupeří se čtyřmi nadnárodními výrobci, k nimž patří firmy Lego, Playmobil, Simba Group a Ravensburger.

“Tito čtyři výrobci mají v ČR obrat ale třikrát větší než domácí výrobci. Segment českých výrobců je trochu jiný, než co dělají ostatní. Zaměřují se na dřevěnou hračku, textilní, plyšové a loutky. To jsou věci, které se velice dobře vyvážejí,” uvedl Šťastný. Více než polovina hraček nabízených na trhu v ČR se podle sdružení prodá online a až 80 procent právě před Vánocemi. Hračky patří k sezónnímu zboží a pro obchodníky jsou podle Šťastného rizikovým produktem.

Po sametové revoluci zejména kolem roku 1995 doznala výroba hraček v ČR mnoha změn, většina tehdejších výrobců zanikla, anebo byly výrobní závody zprivatizovány. Situace se stabilizovala podle Šťastného teprve v posledních 15 letech. Většina vývozu českých “hračkářů” v současnosti míří do zemí EU, zejména do Německa, Nizozemí a Belgie. Ze zemí mimo Evropu dominují exportu českých “hračkářů” Spojené státy, Izrael a Rusko.

K nejznámějším tuzemským producentům patří mimo jiné družstvo umělecké výroby Moravská ústředna Brno, které vzniklo v roce 1909 a zaměřuje se mimo jiné na plyšové hračky a výrobu seriálových postaviček včetně Krtečka. K dalším se řadí například výrobce dřevěných a papírových TOFA Semily, firma Efko s figurkami Igráčka či brněnský Chemoplast.

V českých obchodech ale podle Šťastného najde zákazník z velké části zahraniční výrobky. “Je to masová produkce toho, co se u nás nedělá, tedy plastových věcí. Pokud dovážíte hračky a výrobky z Asie, tak marže, kterou docílíte, je několikanásobně vyšší, než když berete od tuzemských výrobců. Ale to je ve všech oborech,” dodal. Upozornil také, že zákazníci by při výběru hraček měli klást důraz na kvalitu a bezpečnost.

Kromě přírodních, textilních a dřevěných materiálů patří k současným trendům podle manažerky veletrhu For Toys Hany Kovářové tzv. vintage a retro hračky. Jde například o repliky starých aut nebo “odrážedla” v podobě závodních aut z 30. let. Návštěvnost podzimního hračkářského veletrhu, který se pořádá deset let, se podle Kovářové rok od roku zvyšuje. Loni na něj za čtyři dny přišlo zhruba 55 tisíc lidí.

Zprávy - další články

Doporučujeme