Plaga: Školy otevřou v druhé půli května, variantní plány nejsou

Ministr školství Robert Plaga (ANO) v neděli v České televizi uvedl, že žáci a studenti by se mohli podle současných plánů do školy vrátit v druhé polovině května. Pro otevření škol je podle něj zásadní stanovení podmínek pro takový krok od ministerstva zdravotnictví - tedy třeba dostatek dezinfekce, roušek či teploměrů ve školách. Žádné variantní plány pro otevírání škol, které by vycházely z údajů ministerstva zdravotnictví a vývoje šíření nemoci, podle něj nejsou.

Zopakoval, že pokud by se nepodařilo školy otevřít do 1. června, v případě maturit by za maturitní vysvědčení platil průměr tří posledních vysvědčení.

Zásadní je podle něj také plán zásobování případnými ochrannými pomůckami. “Pokud nebude dodržen, pokud školy podmínky hygieny nebudou moci udržet, tak ať se raději otevřou o 14 dní později s tím, že budou dostupné dezinfekce a podmínky rozvolnění,” uvedl.

Rektor Karlovy univerzity Tomáš Zima v debatě uvedl, že pokud se někde za dodržení hygienických podmínek sejde třeba 30 lidí, nevidí důvod, proč by nemohli být tři či pět vysokoškolských studentů v laboratoři, konzultovat či zkoušet.

Nápad s odstupy je neproveditelný

Plaga uvedl, že doporučení chytré karantény ve čtvrtek, kdy premiér Andrej Babiš (ANO) navrhl otevřít školy s doporučením dodržovat mezi žáky odstupy, neznal. Zopakoval, že v českém prostředí je ve školách tento nápad neproveditelný. Uvedl také, že školy se otevřou najednou, ne po stupních, jak navrhoval Babiš. Zmínil, že v současné nezvyklé situaci se vláda inspiruje i opatřeními v dalších zemích, ale to, co může fungovat v Asii, v Česku podle něj aplikovat nelze.

Zima uvedl, že je třeba stanovit, kdy se změní či rozvolní současná opatření proti šíření koronaviru. Koronavir nepřestane existovat, bude tu přítomen jako žijeme s viry chřipky, uvedl. Není podle něj zřejmé, jaký bude parametr, že se opatřená začnou měnit.

Sledujte koronavirus a jeho dopady nejen vážně, ale i s nadhledem a v souvislostech ze všech úhlů i v audio podobě.