Podnikatelka dostala pokutu za nesprávný čas na účtence! Nepřešla na zimní čas

Kvůli elektronické evidenci tržeb může podnikatele přijít draho i nesprávný čas na účtence, než v jaký byla vydána. Své o tom může vyprávět i majitelka hotelu, která musela zaplatit pokutu za to, že nepřešla z letního času na klasický.

Zavolali si mě, legitimovali se a oznámili mi, že jsme porušili zákon. Řekli, že nemáme nastaven správný aktuální čas, že máme stále letní čas a že za to dostaneme pokutu,” popsala pro Seznam Zprávy majitelka hotelu s restaurací ve východních Čechách, která si přála být nejmenovaná.

Podnikatelka se totiž nepostarala o to, aby při změně letního času na tzv. zimní, která se odehrála v noci z 27. na 28. října, měla v systému registrační pokladny řádně nastavený čas. Ačkoli se na vydávání účtenek nic nezměnilo, kontroloři si všimli, že se na účtence pokaždé liší přesně o hodinu čas.

Podnikatelka přiznala, že v létě ji Finanční správa upozornila, aby si zimní čas změnila na letní. Problémem však je, že software neumí čas změnit automaticky. I když se hodiny na počítači samy přenastaví, pokladna to nedokáže. Obsluha se tedy dívá do počítače, kde je nastaven správný čas, a myslí si, že na účtence bude stejný, což je omyl.

V případech, kdy Finanční správa zjistí porušení obdobného charakteru, poučí obvykle poplatníka o nutnosti správného nastavení tak, aby mohlo dojít k řádnému plnění evidenční povinnosti,” uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí Finanční správy Klára Křehlová.

Za špatně uvedený čas na účtence však kontrola dala majitelce pokutu dva tisíce korun. Když se podnikatelka ohradila, že je to moc, že stát neokrádá, kontroloři ji upozornili, že ve správním řízení může dostat pokutu až půl milionu korun.

Všeobecně lze říci, že v tomto případě se jedná o nesplnění podmínky zákonných náležitostí účtenky,” uvedla na dotaz redakce Seznam Zprávy mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová, která se seznámila s příběhem pokutované majitelky hotelu. Proti takovému chování se však ohrazují zástupci podnikatelů. “Domníváme, že by se spíše než na takovéto drobnosti, měly úřady zaměřit na místa, kde se vůbec neeviduje a evidovat by se mělo,” uvedl prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.