Před 30 lety otevřelo pražské metro svou třetí linku

2. listopadu 2015·Zprávy·Redakce

Trasa B je nejdelší a má i nejvíce stanic ze tří linek pražského metra. Je také nejmladší linkou. Její první část byla otevřena před 30 lety, 2. listopadu 1985. V té době již sloužila část linky A (od 1978) i linky C (od 1974).

 

Trasa B měří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut. Stavba trasy byla zahájena v roce 1979, první otevřenou částí byl úsek Florenc – Smíchovské nádraží. Zatím poslední prodloužení z Českomoravské na Černý Most bylo otevřeno 8. listopadu 1998.

 

Základní údaje linky B:

Počet stanic: 24 (z celkových 61)

Provozní délka: 25,704 km (z celkových zhruba 65,6 km)

Jízdní doba celé trasy: 41 minut

Počet bezbariérových stanic: 13

Nejhlubší stanice: Můstek (40,3 m), Karlovo náměstí (40 m), Náměstí Republiky (40 m)

Povrchové stanice: Černý Most, Rajská zahrada, Luka

 

Výběr událostí za 30 let provozu linky B:

2. listopadu 1985 – otevřen první úsek linky B: Smíchovské nádraží – Florenc (B); 4,9 km, sedm stanic

26. října 1988 – na lince B otevřeny další tři stanice v úseku Smíchovské nádraží – Nové Butovice; 4,9 km;

22. února 1990 – bylo přejmenováno 13 provozovaných stanic metra, na trase B to byly stanice Dukelská (nyní Nové Butovice), Švermova (Jinonice), Moskevská (Anděl) a Sokolovská (Florenc)

22. listopadu 1990 – linka B prodloužena i východním směrem – otevřeny čtyři stanice v úseku Florenc – Českomoravská; 4,4 km

11. listopadu 1994 – metro dosáhlo západního okraje Prahy – na lince B byl otevřen úsek Nové Butovice – Zličín s pěti stanicemi a depem Zličín; 5,1 km

8. listopadu 1998 – otevřena poslední část linky B v úseku Českomoravská – Černý Most, z pěti stanic však zůstaly dvě – Hloubětín a Kolbenova, uzavřeny; 6,3 km

17. října 1999 – otevřena stanice Hloubětín

8. června 2001 – otevřena stanice Kolbenova

13. až 15. srpna 2002 – Prahu postihla katastrofální povodeň, zatopeno bylo i 17 stanic metra, z toho 12 na trase B; zřejmě nejvíce byla poškozena stanice Florenc (přestupní stanice tras B a C), kde zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy; nejdéle, do 22. března 2003 byly uzavřeny dvě stanice trasy B – Křižíkova a Invalidovna; o týden později byly otevřeny i poslední dva uzavřené vestibuly, a to rovněž na trase B (Anděl a Náměstí Republiky).

Zprávy - další články

Doporučujeme