Sagrada Familia dostane po více než 130 letech stavební povolení

19. října 2018·Zprávy·Barbora Pisingerová

Zdroj: Shutterstock

Barcelonská katedrála Sagrada Familia (Svatá rodina), která je jednou z nejnavštěvovanějších španělských památek, se staví už 136 let. Ale až začátkem příštího roku dostane od města stavební povolení, vyplývá z dohody, kterou ve čtvrtek podepsala starostka katalánské metropole se šéfem nadace, jež toto monumentální dílo spravuje a zajišťuje i jeho výstavbu. Součástí dohody je podle deníku La Vanguardia návrh na vybudování přímého výstupu z metra do katedrály.

Dohoda, kterou starostka Ada Colauová označila za historickou, mimo jiné předpokládá, že nadace spravující katedrálu zaplatí městu během deseti let 36 milionů eur (asi 936 milionů korun) na veřejnou dopravu a úpravu okolí katedrály. Z toho sedm milionů eur má jít na studii vybudování přímého výstupu z metra do vnitřku chrámu. Příspěvek městu byl vypočten podle počtu návštěvníků této památky, který činí zhruba 4,5 milionu ročně, tedy v průměru asi 12 tisíc lidí denně.

Dohoda nicméně neupravuje nejožehavější problém výstavby, a tím je hlavní fasáda (Fachada de la Gloria), která má být orientována na jih do ulice Carrer de Mallorca a kvůli níž by se musela podle španělských médií zbourat část domů, v nichž jsou i byty.

Unikátní architektonické dílo, které zobrazuje život Ježíše Krista a biblické dějiny, se začalo stavět v roce 1882 podle návrhu architekta Franciska de Paula del Villar. Koncem roku 1883 práce převzal architekt Antonio Gaudí.

Jediný dokument povolující výstavbu katedrály pocházel zatím z konce 19. století a udělila ho obec Sant Martí de Provençals, připojená k Barceloně v roce 1897. Tento dokument se ale nedá srovnat s klasickým stavebním povolení, uvedl server eldiario.es.

Sagrada Familia by měla být dokončena v roce 2026, na kdy připadá sté výročí úmrtí Antonia Gaudího. Tento katalánský architekt, který je autorem i několika dalších unikátních staveb v Barceloně, stavbě chrámu Sagrada Familia zcela zasvětil několik posledních let života. Tehdy přestal dbát o svůj zevnějšek, takže když ho v červnu 1926 porazila tramvaj, považovali ho zprvu za žebráka.

Po Gaudího smrti se pokračovalo ve stavbě podle jeho návrhů. Během občanské války (1936-1939) ale část stavby vyhořela a zničeny přitom byly i Gaudího plány a modely. Ty posléze obnovil architekt Francesc de Paula Quintana, někdejší Gaudího spolupracovník. O dokončení velkolepé katedrály si Gaudí nedělal velké iluze. “Tu dokončí až svatý Josef,” říkával.

Zdroj: ČTK

Zprávy - další články

Doporučujeme