Téměř třetina Čechů přestane v obchodě nakupovat, když je nespokojená. Nejvíce naštvou fronty u pokladen

V tom, kde najít nejméně příjemný personál, mají Češi celkem jasno. Podle průzkumu Rondo.cz se více než polovina (51 %) lidí setkává s neochotným personálem v obchodech s potravinami. Obecně zákazníky nejvíce při nakupování naštve neochotný, nepříjemný a neproškolený personál (34 %), fronty u pokladen (32 %), špatná kvalita prodávaného zboží (10 %) a jeho nedostatek, kdy zákazník nenajde produkt, který do prodejny přišel koupit (9 %). 31 % zákazníků přestane v obchodě nakupovat, pokud jsou nespokojení.

Naopak nejlépe hodnotí Češi obchody s elektronikou. Nejpříjemnější a nejochotnější personál zde vnímá 20 % zákazníků, pro 19 % je v obchodech s oblečením a doplňky, 18,5 % je nejspokojenější se zaměstnanci obchodů s hračkami. 

Po negativní zkušenosti přestane v obchodě nakupovat více než třetina Čechů

„Pokud není zákazník s nákupem spokojený, řeší situaci nejčastěji tak, že v obchodě přestane nakupovat (31 %), nebo se obrátí osobně na zaměstnance prodejny (25 %). Pokud se Češi rozhodnou svou nespokojenost sdílet, volí před zasláním stížnosti poštou (1 %) a elektronicky (4 %) na adresu prodejny spíše zveřejnění negativní recenze na internetu a sociálních sítích (6 %),“ říká Jan Hřebabecký, jednatel Rondo.cz. 

Lidský faktor je pro spokojený nákup klíčový. Potěší ale i sleva a dárek k nákupu

Mimo zmíněnou kritiku jsou i věci, kterých si Češi při nákupu cení. „Pokud bude nakupování radost, bude spokojenost jak na straně zákazníka, tak obchodníka. Čím dál tím více Čechů jezdí nakupovat za hranice, mají tedy dobré srovnání a doma chtějí podobný standard. Očekávají příjemný personál, který jim ochotně poradí, a výhody, díky kterým se do prodejny rádi vrátí,“ vysvětluje Jan Hřebabecký, jednatel Rondo.cz. Milý personál je pro české zákazníky nejdůležitější (51 %). Slevu kupovaného produktu, nebo slevu na další nákup oceňuje 20 % respondentů, dárek k nákupu 17 %. Méně důležitá je možnost vyzkoušet si produkt v prodejně (5 %) a vzhled prodejny (4 %). „Mnoho obchodů se snaží posílit tržby hlasitou hudbou, vůní, nebo třeba nápaditou dekorací prodejny. Za pokladnou ale najdete protivný personál. Výzkum jasně ukázal, že největší roli hrají u spokojeného zákazníka zaměstnanci obchodu,“ dodává Hřebabecký.

Nejoblíbenější nákupní položkou je jídlo

Navzdory tomu, že v obchodech s potravinami očekávají Češi nejméně příjemný personál, je jídlo zbožím, které nakupují nejraději. V průzkumu Rondo.cz ho za nejoblíbenější nákupní položku označila téměř třetina respondentů (32 %), na druhém místě je oblečení a doplňky (21 %), bronzovou medaili si v žebříčku vysloužila elektronika (17 %).

Průzkum na vzorku 1400 respondentů ve věku 14-64 let realizovala společnost Rondo Data, která se zaměřuje na průzkumy veřejného mínění a výzkumy trhu.