Tragickou srážku na Kolínsku zřejmě zavinila chyba strojvedoucího

Příčinou úterní tragické srážky vlaků na hlavním koridoru u Českého Brodu bylo nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí osobního vlaku podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jel na červenou a narazil do stojící poštovní soupravy, trať je ale velmi dobře zabezpečená. Strojvůdce je jedinou obětí neštěstí, přes 30 lidí bylo zraněno, z toho čtyři vážně. Okolnostmi se zabývá Drážní inspekce, policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti. Celková škoda bude zřejmě přes 55 milionů korun. Vlaky od dnešního dopoledne jezdí kolem místa nehody po jedné koleji sníženou rychlostí.

Za týden jde o třetí srážku vlaků na české železnici, všechny podle dosavadního vyšetřování způsobila lidská chyba. Havlíček míní, že nejde o systémová pochybení, ale jednotlivá selhání. Chce zvýšit investice do bezpečnosti a posílit personál. Sestavil Bezpečnostní komisi pro železnice, která se sešla večer.

Za Havlíčka i generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobodu se postavil premiér Andrej Babiš (ANO). Jdou správným směrem, uvedl. Zmínil, že stát posiluje zabezpečení přejezdů, chystá zabezpečovací systém ETCS a další opatření na lokálních tratích.

Audit i zvýšené kontroly

Drážní úřad připravuje audit zaměřený na práci strojvedoucích a jejich podmínky. Uvedl, že vyzve všechny dopravce k vlastní analýze chybovosti na drahách. Podle Iva Drahotského z dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity chybí dozorový orgán, který by kontroloval strojvedoucí tak, aby byla zajištěna jejich kvalita.

V České televizi (ČT) upozornil, že dříve měli strojvedoucí znát jen několik tratí, dnes je zaměstnavatelé “tlačí” k tomu, aby znali celou republiku.

Představenstvo Českých drah se ve středu dohodlo na tom, že firma zintenzivní kontroly práce strojvůdců a bude chtít zlepšit jejich výcvik a trénink. Počet kontrol se už loni meziročně zvýšil o čtvrtinu, uvedl šéf státního dopravce Václav Nebeský. Pro jednokolejné regionální tratě bez elektronického zabezpečení dráhy připraví systém, který bude strojvedoucí upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a upozorní je na vozidlo v protisměru.

Jeden mrtvý a řada zraněných

U Českého Brodu se hasičům po 08:00 podařilo havarované a značně poškozené soupravy od sebe odtrhnout a začali je odtahovat. Provoz se zde částečně obnovil po třinácti hodinách, po 10:30 tudy projel první vlak sníženou rychlostí. Některé vlaky jedoucí z Prahy jsou dál odkloněny přes Nymburk, vlaky do hlavního města jezdí přes Benešov. Zcela průjezdné by místo mělo být kolem 20:00, řekl ČTK mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Škodu na osobním vlaku Drážní inspekce zatím vyčíslila na 40 milionů Kč. Česká pošta odhaduje škodu na poštovním vlaku, do kterého u Českého Brodu narazila osobní souprava, na 15 milionů korun. Vedle několika vagónů bylo poškozeno nebo zničeno přibližně 800 balíků.

Osobní vlak CityElefant, kterým jelo přes sto lidí, v úterý kolem 21:30 narazil do stojícího poštovního vlaku. Strojvůdce osobního vlaku zůstal zaklíněný v kabině, jako jediný srážku nepřežil.

Osm zraněných lidí, které po srážce rozvezla záchranná služba do vinohradské a Thomayerovy nemocnice v Praze a do českobudějovické nemocnice, je mimo ohrožení života. Dva z nich už jsou doma. Jednoho zraněného záchranáři odvezli do pražské Ústřední vojenské nemocnice, jeho stav vyžaduje intenzivní péči. Další lehce zranění skončili v nemocnicích v Kolíně a Nymburce.

Strojvůdce se znovu rozjel

Systém na koridoru mezi Prahou a Kolínem podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se znovu rozjet.

“Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,” řekl ČTK Havlíček. Čtyřicetiletého strojvedoucího označil hned krátce po nehodě za zkušeného, přepracovaný podle něj nebyl, vrátil se z dovolené.

Vlaky se srazily na jednom z nejvytíženějších úseků a podle Havlíčka jde o nejlépe zabezpečenou tratí v ČR. Incidentů na železnici v posledních letech přibývá. Většina se jich stává na celostátní tratích. Postupně roste i počet incidentů po nedovolené jízdě vlaku, vyplývá z údajů Drážní inspekce. Jednou z příčin může být podle expertů zvyšující se hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku meziročně naopak klesl, v posledním týdnu se však stalo několik vážných nehod.

Podobných nehod bylo víc

Nejtragičtější z poslední doby byl střet dvou vlaků na regionální trati u Perninku na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a 24 bylo zraněno. Silně poničený vlak RegioNova ve středu drážní hasiči nechali z Perninku odvézt na kamionu, půjde do šrotu.

Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U Běchovic při evakuaci cestujících z pendolina narazil vlak jen s posádkou do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.