Tragickou srážku na Kolínsku zřejmě zavinila chyba strojvedoucího

15. července 2020·Zprávy·Barbora Pisingerová

Osobní a nákladní vlak, které se srazily 14. července večer na hlavní trati z Prahy na Kolín u Českého Brodu, se podařilo 15. července ráno od sebe odtrhnout. Foto: ČTK

Příčinou úterní tragické srážky vlaků na hlavním koridoru u Českého Brodu bylo nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí osobního vlaku podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jel na červenou a narazil do stojící poštovní soupravy, trať je ale velmi dobře zabezpečená. Strojvůdce je jedinou obětí neštěstí, přes 30 lidí bylo zraněno, z toho čtyři vážně. Okolnostmi se zabývá Drážní inspekce, policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti. Celková škoda bude zřejmě přes 55 milionů korun. Vlaky od dnešního dopoledne jezdí kolem místa nehody po jedné koleji sníženou rychlostí.

Za týden jde o třetí srážku vlaků na české železnici, všechny podle dosavadního vyšetřování způsobila lidská chyba. Havlíček míní, že nejde o systémová pochybení, ale jednotlivá selhání. Chce zvýšit investice do bezpečnosti a posílit personál. Sestavil Bezpečnostní komisi pro železnice, která se sešla večer.

Za Havlíčka i generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobodu se postavil premiér Andrej Babiš (ANO). Jdou správným směrem, uvedl. Zmínil, že stát posiluje zabezpečení přejezdů, chystá zabezpečovací systém ETCS a další opatření na lokálních tratích.

Audit i zvýšené kontroly

Drážní úřad připravuje audit zaměřený na práci strojvedoucích a jejich podmínky. Uvedl, že vyzve všechny dopravce k vlastní analýze chybovosti na drahách. Podle Iva Drahotského z dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity chybí dozorový orgán, který by kontroloval strojvedoucí tak, aby byla zajištěna jejich kvalita.

V České televizi (ČT) upozornil, že dříve měli strojvedoucí znát jen několik tratí, dnes je zaměstnavatelé “tlačí” k tomu, aby znali celou republiku.

Představenstvo Českých drah se ve středu dohodlo na tom, že firma zintenzivní kontroly práce strojvůdců a bude chtít zlepšit jejich výcvik a trénink. Počet kontrol se už loni meziročně zvýšil o čtvrtinu, uvedl šéf státního dopravce Václav Nebeský. Pro jednokolejné regionální tratě bez elektronického zabezpečení dráhy připraví systém, který bude strojvedoucí upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a upozorní je na vozidlo v protisměru.

Jeden mrtvý a řada zraněných

U Českého Brodu se hasičům po 08:00 podařilo havarované a značně poškozené soupravy od sebe odtrhnout a začali je odtahovat. Provoz se zde částečně obnovil po třinácti hodinách, po 10:30 tudy projel první vlak sníženou rychlostí. Některé vlaky jedoucí z Prahy jsou dál odkloněny přes Nymburk, vlaky do hlavního města jezdí přes Benešov. Zcela průjezdné by místo mělo být kolem 20:00, řekl ČTK mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Škodu na osobním vlaku Drážní inspekce zatím vyčíslila na 40 milionů Kč. Česká pošta odhaduje škodu na poštovním vlaku, do kterého u Českého Brodu narazila osobní souprava, na 15 milionů korun. Vedle několika vagónů bylo poškozeno nebo zničeno přibližně 800 balíků.

Osobní vlak CityElefant, kterým jelo přes sto lidí, v úterý kolem 21:30 narazil do stojícího poštovního vlaku. Strojvůdce osobního vlaku zůstal zaklíněný v kabině, jako jediný srážku nepřežil.

Osm zraněných lidí, které po srážce rozvezla záchranná služba do vinohradské a Thomayerovy nemocnice v Praze a do českobudějovické nemocnice, je mimo ohrožení života. Dva z nich už jsou doma. Jednoho zraněného záchranáři odvezli do pražské Ústřední vojenské nemocnice, jeho stav vyžaduje intenzivní péči. Další lehce zranění skončili v nemocnicích v Kolíně a Nymburce.

Strojvůdce se znovu rozjel

Systém na koridoru mezi Prahou a Kolínem podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se znovu rozjet.

“Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,”řekl ČTK Havlíček. Čtyřicetiletého strojvedoucího označil hned krátce po nehodě za zkušeného, přepracovaný podle něj nebyl, vrátil se z dovolené.

Vlaky se srazily na jednom z nejvytíženějších úseků a podle Havlíčka jde o nejlépe zabezpečenou tratí v ČR. Incidentů na železnici v posledních letech přibývá. Většina se jich stává na celostátní tratích. Postupně roste i počet incidentů po nedovolené jízdě vlaku, vyplývá z údajů Drážní inspekce. Jednou z příčin může být podle expertů zvyšující se hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku meziročně naopak klesl, v posledním týdnu se však stalo několik vážných nehod.

Podobných nehod bylo víc

Nejtragičtější z poslední doby byl střet dvou vlaků na regionální trati u Perninku na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a 24 bylo zraněno. Silně poničený vlak RegioNova ve středu drážní hasiči nechali z Perninku odvézt na kamionu, půjde do šrotu.

Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U Běchovic při evakuaci cestujících z pendolina narazil vlak jen s posádkou do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

Zprávy - další články

Doporučujeme