Učitelé mají mít nárok na delší placené volno, říká psycholog. Hrozí jim syndrom vyhoření

28. března 2017·Zprávy·Redakce

Učitelská profese je velmi náročná, a je proto důležité, aby pro sebe měli učitelé dostatek volného času. Patří totiž ke skupinám povolání, které jsou nejvíce ohroženy syndromem vyhoření. ČTK to řekl psycholog Jan Cimický, který je předsedou komise, jež každoročně volí nejoblíbenějšího učitele v anketě Zlatý Ámos. V úterý si učitelé připomenou narození Jana Amose Komenského českým Dnem učitelů.

Psychické a fyzické vyčerpání, které je hlavním příznakem syndromu vyhoření, je podle Cimického způsobeno tím, že učitelům po delší době ubývá energie, kterou předávají druhým lidem. “Když nějakou dobu děláte špičkově tuto svou profesi a nemáte žádnou možnost ventilu, který by vám dodával energii nazpátek, tak dojde přirozeně k tomu, že si připadáte jako vyčerpaná studna,” vysvětlil. Myslí si proto, že by učitelé po nějaké době měli mít nárok na delší placené volno.

O této možnosti se nyní velmi diskutuje, poslanci by ji mohli schválit jako součást nového kariérního řádu učitelů. Školský výbor dolní komory doporučil Sněmovně ke schválení návrh poslance Petra Kořínka (ČSSD), podle kterého by se učitelé mohli dohodnout s ředitelem školy a vždy po deseti letech práce si vzít placené půlroční studijní volno. Podle ministerstva školství má tato myšlenka podporu napříč politickým spektrem.

Učitelé by si tak v budoucnu mohli rozšířit vzdělání v kurzech při pedagogických fakultách, učitelé cizích jazyků by mohli vycestovat do zahraničí, pedagogové odborných předmětů by mohli strávit několik měsíců v praxi.

Pro psychiku učitelů je podle Cimického důležité, aby měli možnost věnovat se něčemu, co je bude stimulovat.

Nejhůře placení vysokoškoláci

Učitelé si dlouhodobě stěžují na podmínky své práce. Patří k nejhůře placeným vysokoškolským profesím. Současná úroveň jejich platů je podle ministerstva školství jedním z důvodů nedostatku učitelů ve školách, protože nemotivuje absolventy pedagogických škol k nástupu do profese.

V roce 2014 činila průměrná mzda pedagogů 27.261 korun. O rok později vzrostla na 27.969 a loni na 29.487 korun. Průměrná mzda v Česku byla ve 4. čtvrtletí loňského roku 29.320 Kč.

Zdroj: ČTK

Zprávy - další články

Doporučujeme