Uschnout, či neuschnout? První máj je oblíbenější než Valentýn

1. května 2018·Zprávy·Karolína Stránská

První máj má u nás větší oblibu než sv. Valentýn, i když dárky si v tento den drtivá většina nedává, vyplynulo z aktuálního průzkumu Rondo Data. Jako svátek lásky slaví 1. máj 52 % Čechů, Valentýn o něco méně (49 %). Pod rozkvetlým stromem se v tento den políbí 62 % lidí, nejčastěji to bude pod rozkvetlou třešní (45, 5 %).

„Z našeho průzkumu vyplynulo, že 1. máj je jako svátek lásky a zamilovaných velmi oblíben. Dokonce více než svátek sv. Valentýna. Zároveň lidé potvrdili oblibu zvyků políbení pod rozkvetlým stromem nebo stavění májky,“ cituje výsledky průzkumu Tomáš Kučera, jednatel Rondo Data.

První máj je tedy pro většinu Čechů svátkem lásky a zamilovaných. Na otázku „Co pro vás znamená 1. máj?“ tak odpovědělo 38 % respondentů. Pro 29 % je to běžný sváteční den, a tedy volno a pro 21 % zcela běžný den. Téměř 12 % respondentů odpovědělo, že 1. máj vnímá jako svátek práce. Nejčastěji slavíme 1. máj jako svátek lásky proto, abychom udělali druhému radost (35, 2 %).

Co se týče přímého srovnání obliby svátků 1. máje svátku lásky a Sv. Valentýna, pak 31, 6 % preferuje 1. máj, 25, 7 % Sv. Valentýna a 18 % má rád oba svátky stejně a žádný z nich nepreferuje a 24, 7 % neslaví ani jeden.

Valentýn také vychází jako komerčnější svátek, kdy si partneři dávají na důkaz lásky dárky. Na Valentýna si letos dalo dárek 44, 8 % Čechů. Na 1. máje více než 80 % lidí neplánuje dát partnerovi dárek, 51, 3 % plánuje neutratit přímo za svátek 1. máje ani korunu, 32 % do 500 Kč a 10 % 500 až 1000 Kč.

Češi také rádi dodržují tradiční zvyky. Májku staví v předvečer prvního máje, 30. dubna na Čarodějnice, 31 % Čechů. Pod rozkvetlým stromem se 1. 5. políbí 62 % lidí, tedy i někteří z těch, kteří svátek lásky nijak jinak neslaví. Nejčastěji to bude pod rozkvetlou třešní (45, 5 %).

„A kde Češi první májový svátek budou trávit? Nejvíce lidí, a to více jak polovina, bude na 1. máje doma, významná část (21,5 %) využije volného dne k výletu a přes 11 % bude na chalupě,“ uzavírá Tomáš Kučera z Rondo Data.

Průzkum realizovala společnost Rondo Data, která se zaměřuje na průzkumy veřejného mínění a výzkumy trhu.

Zprávy - další články

Doporučujeme