V Německu chtějí mít vlaky bez strojvůdce. Budou jezdit i do Česka

V Německu by už za několik let mohly jezdit první vlaky bez strojvůdce. Německé dráhy o projektu od začátku uvažují v mezinárodním měřítku, časem by tedy takové vlaky mohly jezdit i do Česka.

„Odhadujeme, že to čistě technicky bude možné do tří až čtyř let, když se do toho skutečně opřeme,“ říká Achim Fiack ze společnosti Deutsche Bahn (DB) o plně automatických vlacích. Než začnou vozit i cestující, bude třeba upravit právní rámec a vyjednat povolení potřebná pro nasazení automatických souprav do provozu. V prvních letech nebudou automatické vlaky jezdit po celém Německu, ale na zvláště vybraných tratích.

Také bude potřeba funkce autopilota, která řízení vlaku převezme. Automatický vlak bude také muset mít senzory, které budou sledovat trať i okolí a dokážou rozpoznat překážky. Třetí technickou oblastí, na níž bude potřeba se zaměřit, je přesné určování polohy, aby bylo vždy jasné, kde a hlavně na jaké koleji se daný vlak pohybuje, a to i v případě, když jsou koleje těsně vedle sebe. 

Od automatických souprav si dopravce slibuje energetické úspory a větší vytížení tratí. Vlak bez strojvůdce bude schopen jízdu naprosto přesně přizpůsobit trati, a mohl by tak ušetřit přes deset procent energie. Zároveň bude díky výrazně lepší koordinaci vlaků a jejich propojenosti možné jednotlivé soupravy na trať vysílat s výrazně menšími rozestupy než dnes. Plně automatické stroje by se na německých železnicích mohly objevit kolem roku 2023.