Zapište dítě na horší školu, kde vynikne, radí vědci. Bude si věřit a bude úspěšnější

Pro budoucnost dětí je důležité jejich vzdělání. Na tom se zřejmě shodne většina české společnosti. A abychom ho našim potomkům zajistili co nejlepší, přirozeně si přejeme, aby se dostali na kvalitní školy, které mají zvučné jméno. Paradoxně však svým dětem podobným krokem můžeme spíše uškodit, tvrdí nový výzkum. Podle něj může být pro řadu dětí lepší studium na horší škole, kde však budou mezi spolužáky vynikat.

Tématem vztahu mezi úspěšností dítěte v porovnání s ostatními spolužáky a jeho dalším životem se pro agenturu Bloomberg zabýval publicista Leonid Beršidskij. Podle něj je pro vývoj dětí mnohem prospěšnější, pokud je místo na elitní školu zapíšete na nějakou obyčejnou, kde jim pomůžete nad spolužáky vynikat. Pro jejich další životní cestu je totiž zřejmě důležitější sebedůvěra a víra ve vlastní schopnosti, než to, aby se naučili o něco více informací.

Vědci Richard Murphy z Texaské univerzity v Austinu a Felix Weinhardt z Německého ústavu pro hospodářský výzkum v Berlíně ve společné studii zkoumali 2,25 milionu žáků základních škol. Zjistili, že děti, které v některém předmětu vynikaly nad spolužáky, získaly v dané oblasti sebedůvěru a obor je začal více bavit.

Nehrálo přitom roli, jestli dosahovali výjimečných výsledků, nebo pouze průměrných ve společnosti podprůměrného kolektivu. Při celostátních testech ve věku 14 až 16 let potom vykazovali žáci nadprůměrné výsledky, i když byly jejich známky před tím průměrné. Vědci rovněž došli k závěru, že pokud je dítě v něčem nejlepší ve třídě, existuje o 20 % šance, že si obor vybere i na střední škole a bude své znalosti v něm dále rozvíjet.

Za pravdu Murphymu a Weinhardtovi dává i další studie. Ta ukazuje, že by získaná sebejistota skutečně mohla mít větší vliv na osud dítěte, než naučené znalosti. Zkoumaní středoškoláci, kteří chodili do třídy se slabšími dětmi, sice dosáhli horšího vzdělání, ve výsledku tím ale neutrpěli.

Lepší hodnocení oproti okolí jim totiž dodalo sebejistotu a větší chuť se zapojovat do vyučování. Na vysokých školách později tito studenti dosahovali lepších výsledků.

Než tedy zapíšete svého potomka například na víceleté gymnázium, nechte si hlavou projít tzv. efekt “velké ryby v malém rybníce”. Děti, které nejsou skutečně výjimečně nadané, mohou elitní školy podle odborníků spíše poškodit.