Závod ve stavbě dálnice: U hranic budeme dříve než Rakousko, dušuje se Babiš

Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) by dálnice D3 z Mezna k česko-rakouským hranicím měla být dokončena v roce 2024, celá trasa z Prahy do Rakouska poté o čtyři roky později. Babiš prý plánuje naléhat na Rakousko, aby postupovalo stejně rychle, je ale přesvědčen, že Češi svého souseda předeženou.

V Netřebicích na Českokrumlovsku Andrej Babiš řekl, že bude naléhat na Rakousko, aby svou část dálnice dokončilo rovněž v roce 2024. Rakušané zatím vůbec nepřipravují úsek z Rainbachu ke státním hranicím. Na dotaz ČTK to ve čtvrtek řekla ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.

Příznivci i odpůrci

V Netřebicích se ve čtvrtek slovně střetli příznivci a odpůrci Babiše, příznivci na premiérovy odpůrce křičeli slova jako “ksindl”. Sedm Babišových odpůrců, kteří přijeli auty, měli transparenty s nápisy Babiše do koše, Všetci kradnú, iba já čerpám či Bagrofert. “Ksindl jeden mizernej,” reagovala na ně jedna z premiérových příznivkyň. Jiný Babišův podporovatel křičel: “Babišu, do toho, neboj se nikoho!”

Členové vlády ve čtvrtek probírali stavbu D3. Italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které staví za sedm miliard korun část Hodějovice – Třebonín, se dostalo téměř do třítýdenního zpoždění. Opožděně předkládá realizační dokumentaci. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) kontaktoval italského velvyslance. “Z mého pohledu je nepřijatelné, aby docházelo k jakýmkoli prodlením,” řekl ministr.

Rakousko zatím nestaví

Hrušková řekla, že Rakousko připravuje úsek Freistadt – Nord – Rainbach, ale úsek z Rainbachu k hranicím nepřipravuje. “A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji,” řekla Hrušková.

Premiér řekl, že o situaci mluvil s českou velvyslankyní. Předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz, potom s ním bude D3 probírat, “abychom ten úsek Tábor – Linec měli v kuse v roce 2024,” řekl český premiér.

Stavba dálničního úseku D3 dlouhého 12,5 kilometru Hodějovice – Třebonín, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, by měla být hotova v létě 2022, stejně jako 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

Stavební firma má zpoždění

“Na začátku stavby je zhotovitel povinen zpracovat realizační dokumentaci stavby, a tu předkládat. Italsko – slovenské sdružení je ve zpoždění v předkládání této dokumentace zhruba u 15 procent objemu dokumentace. Proto byli vyzváni, aby urychlili tempo a dokumentaci předložili do jednoho měsíce,” řekla Hrušková.

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec – Ševětín dlouhý 8,1 kilometru otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,6 kilometru s náklady 933,2 milionu bez DPH.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů.

Zdroj: ČTK

 

 

?>