Chcete žít dlouho? Víme, jak na to

Vědci zjistili, že dospělí do 65 let, kteří jsou zvyklí spát méně než pět hodin denně, mají o více jak 60 procent větší riziko úmrtnosti než lidé, kteří spí okolo sedmi hodin za den. Podle studie je však možné spánkový deficit dohnat o víkendu.

Výzkumy ukázaly, že jedinci, kteří během týdne spali jen málo hodin, ale přispali si o víkendu, neměli zvýšené riziko úmrtí ve srovnání s těmi, kteří trvale spali šest nebo sedm hodin v noci. “Délka spánku je pro délku života důležitá,” sdělil serveru deníku The Guardian Torbjörn Åkerstedt, autor studie ze Stockholmské univerzity.

Studie započala v roce 1997 a zapojilo se do ní zhruba 38 tisíc dospělých. Autoři sledovali jejich životní styl a zdravotní dokumentaci po 13 let. Jakmile vzali vědci v potaz faktory, jako je pohlaví, index tělesné hmotnosti, kouření, fyzická aktivita a práce na směny, výsledky odhalily, že mladší 65 let, kteří spali pět hodin a méně sedm dní v týdnu, měli o 65 % vyšší úmrtnost než ti, kteří každý den spali šest nebo sedm hodin.

Pokud ale jedinci, kteří v pracovním týdnu spali málo hodin, spali o víkendu osm nebo více hodin, jejich riziko úmrtnosti se rapidně snížilo.

Podle Åkerstedta je délka spánku však individuální záležitost. Nicméně dodal, že příliš krátký spánek má na tělo negativní vliv, kdežto opačný extrém může způsobit zdravotní komplikace.